۱۰ نکته مهم که قبل از واردات کالا باید بدانید

۱۰ نکته مهم که قبل از واردات کالا باید بدانید

تاریخ انتشار: 26 آبان 1400

واردات کالا از خارج از کشور بسیار پیچیده‌تر از برداشتن تلفن، ثبت سفارش و انتظار برای رسیدن کالای مورد نظر است. قبل از شروع و ثبت اولین سفارش واردات، نکات زیادی هست که باید در نظر بگیرید. در این مقاله ما 10 نکته مهم را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا واردات محصولات خارجی با  قیمت‌های ارزان‌تر و کیفیت بالاتر به همان اندازه که در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسد ایده خوبی هست یا نه؟!

  1. آیا بازار محلی برای کالاهایی که می خواهید وارد کنید وجود دارد؟

واردات کالا برای فروش

قبل از شروع واردات کالا برای فروش، باید مطمئن شوید که تقاضای کافی در بازار محلی شما وجود دارد. مشتریان هدف بالقوه خود را شناسایی کنید و نظرسنجی انجام دهید تا متوجه شوید که آیا واردات کالای مورد نظر شما سودآور است یا خیر. اگر تقاضای محدودی برای کالای مورد نظر شما وجود داشته باشد، ممکن است در نهایت روی انبوهی از کالای وارد شده بنشینید که قادر به فروش آن نیستید و متحمل ضرر سنگینی شوید!

واردات کالا برای استفاده در تولید

اگر قصد تولید یک محصول جدید را دارید، باید بررسی کنید که تقاضای کافی برای محصول نهایی وجود داشته باشد. اگر قصد دارید به جای استفاده از تامین کنندگان محلی برای اقلامی که در حال تولید هستند، مواد اولیه زا وارد کنید، باید حتما بررسی کنید که سطح فعلی تقاضا ادر آینده ثابت می‌ماند یا کاهش می‌یابد. اگر تقاضا کاهش یابد، ممکن است در نهایت مقدار زیادی از سرمایه در گردش خود را صرف واردات مواد اولیه‌ای کنید که هرگز انبار شما را ترک نخواند کرد!

گام مهم دیگری که باید حتما بردارید انجام تحقیقات بازار است. بهتر است لیستی از نام محصول، مشخصات و قیمت‌های فروشنده‌های رقیب خود را داشته باشید تا مطمئن شوید که کالای واردانی شما دارای مزیت رقابتی یا نقطه فروش منحصر به فردی است که آن را از محصولاتی که رقبای شما می‌فروشند متمایز می‌کند.

  1. آیا از نظر قانونی قادر به واردات این اقلام به کشور هستید؟

قبل از صرف زمان، تلاش یا پول برای تحقیقات بیشتر، باید مطمئن شوید که مجاز به واردات کالای مورد نظر خود هستید. همانطور که می‌دانید در تمام کشورهای دنیا محدودیت‌هایی برای وارد کردن کالا وجود دارد. دایره این محدودیت‌ها از مواد شیمیایی یا دارو تا محصولات یا اقلام خاص از کشورهای خاص گسترده است.

ممکن است برای واردات برخی از محصولات به دریافت مجوز از گمرک یا وزارت صنایع و… نیاز داشته باشید.حتما می‌دانید که در مورد واردات برخی اقلام مثل دارو و خودرو در کشور ایران محدودیت‌ها و قوانین خاصی وجود دارد.

3. هزینه واردات کالا

قبل از ثبت سفارش در یک شرکت خارج از کشور، باید  نسبت به تمام مخارج و هزینه‌هایی که باید بپردازید، بدانید آگاهی کامل داشته باشید. این هزینه‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

هزینه های حمل و نقل و بیمه (بسته به شرایط تجاری مورد مذاکره شما)

GST

عوارض گمرکی

انبارداری

هزینه‌های مالی

هزینه خدماتی مانند استفاده از کارگزاران گمرکی یا حمل و نقل.

بهتر است تعرفه گمرکی دقیق کالاهایی را که می خواهید وارد کنید شناسایی کنید تا برآورد دقیقی از مخارج احتمالی داشته باشید.

4. آیا واردات کالا واقعا مقرون به صرفه است؟

اگر تمام هزینه‌های واردات یک قلم کالا را به درستی محاسبه کنید در آن صورت می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا واردات کالا گزینه ای مقرون به صرفه برای تجارت شما خواهد بود یا خیر. همانطور که گفتیم هزینه تمام شده واردات یک قلم کالا خیلی بیشتر از هزینه ثبت سفارش مستقیم از شرکت خواهد بود. با توجه به این موضوع پیشنها د می‌کنیم که از حسابدار، مشاور تجاری یا کارگزار گمرک خود بخواهید محاسبات شما را انجام دهد تا مطمئن شوید تمام هزینه‌هایی را که ممکن است متحمل شوید محاسبه کرده‌اید.

5. آیا می توانید از عهده واردات کالا برآیید؟

قبل از شروع کار باید حتما مطمئن شوید که می‌توانید تمام هزینه‌های واردات کالا را تامین کنید. واردات به دو دلیل نقدی(cash intensive) است. اولین مورد این است که با توجه به هزینه‌های حمل و نقل بالا، ارسال چند سفارش بزرگ‌تر به جای تعدادی سفارش کوچک‌تر مقرون به صرفه‌تر است – بنابراین سفارشات وارداتی اغلب بزرگ و در نتیجه گران هستند.

دلیل دوم این است که واردات باعث افزایش سرمایه در گردش می‌شود. شخصی که از او خرید می‌کنید یا از قبل درخواست پرداخت می‌کند یا اعتبار اسنادی یا ضمانت پرداخت دیگری را از بانک شما می‌خواهد. این به این معنی است که شما نمی توانید به پول دسترسی داشته باشید یا از آن برای اجرای کسب و کار خود در فاصله زمانی بین ثبت سفارش و پرداخت آن استفاده کنید.

حتما از تکنیک پیش‌بینی جریان نقدی(cash flow forecast) استفاده کنید تا مطمئن شوید در حالی که سرمایه شما برای سفارش‌های وارداتی بلوکه شده است، همچنان می‌توانید به خوبی تجارت خود را اداره کنید. با حسابدار، مدیر بانک یا مشاور مالی خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که هیچ چیز مهمی را نادیده نگرفته اید.

6. ریسک واردات کالا

ریسک مربوط به واردات کالا بسیار بالاتر از خرید داخلی است، و برای مدیریت این ریسک باید از این موارد زیر آگاه باشید:

فاصله بین شما و تامین کننده می‌تواند زیاد باشد. این بدان معناست که بررسی یا رسیدگی به مسائلی مانند کنترل کیفیت برای شما دشوارتر است.

فاصله تحویل، بیشتر و زمان تحویل طولانی تر است که بازگشت کالا را سخت تر می کند.

به دلیل زمان لازم برای تحویل، ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که مجبور شوید کالاهای سطح پایین‌تری را بپذیرید، فقط به این دلیل که اگر تامین‌کننده‌تان شما را ناامید کند، نمی‌توانید محصول جایگزین با کیفیت مناسب را به موقع تهیه کنید.

باید مراقب باشید تا تامین کنندگان معتبر را بیابید و فقط با شرایطی سفارش دهید که در مقابل عدم تحویل از شما حمایت کند و شامل جریمه‌هایی برای تاخیر در تحویل یا برای کالاهایی که مطابق استاندارد نیستند در نظر گرفته شده باشد. داشتن تامین کنندگان جایگزین نیز می‌تواند مفید باشد.

7. مقابله با نوسانات نرخ ارز

نوسانات نرخ ارز خطر بالقوه دیگری است که شما را به عنوان واردکننده تهدید می‌کند.

پیشنهاد ما این است که ریسک نرخ ارز را به حاشیه سود خود اضافه کنید و تا بتوانید این ریسک را بپذیرید.

8. انتخاب یک تامین کننده قابل اعتماد در خارج از کشور

ارزان ترین تامین کننده لزوما بهترین تامین کننده برای واردات کالا نیست. پیدا کردن یک تامین کننده معتبر مهم‌تر است. شما به تامین کننده معتبر نیاز دارید چون می‌خواهید مطمئن باشید:

یک شبه با پول نقد شما ناپدید نمی شود

کالا  به موقع به شما تحویل داده خواهد شد

محصولاتی را که شما مشخص کرده اید و در سطح کیفی مورد انتظار تحویل می‌دهد

در صورت بروز هرگونه مشکل یا تاخیر، شما را در جریان خواهد گذاشت

پیشنهاد می‌کنیم قبل از ثبت سفارش لیستی از مشتریانی که تامین کننده بالقوه شما محصولات خود را به آن‌هاعرضه می‌کند را ببینید و برای مراجعات با آنها تماس بگیرید. یک بررسی اعتباری در شرکت انجام دهید، و اگر می توانید،به طور فیزیکی از آن‌ها بازدید کنید و محل، کارخانه و کیفیت خروجی آنها را بررسی کنید. اگر نمی توانید یک بازدید از سایت را ترتیب دهید، حداقل قبل از ثبت سفارش، روی دیدن نمونه‌ها اصرار کنید.

9. معامله با خارجی‌ها

معامله با تامین کنندگان در یک کشور خارجی اغلب شامل یک منحنی یادگیری شیب دار است. شما با افرادی سر و کار خواهید داشت که به زبان شما صحبت نمی کنند و فرهنگ و ارزش‌های آنها با شما متفاوت است. در این موارد پتانسیل ایجاد سوء تفاهم و ارتباط نادرست بسیار بیشتر از زمانی است که با تامین کنندگان محلی سروکار دارید. پیشنهاد می‌کنیم در مورد تجارت با مردم کشوری که قصد واردات از آن را دارید، به خوبی تحقیق کنید و اطلاعات کافی را به دست آورید.

10. اصطلاحات بازرگانی

قبل از امضای سفارش واردات، باید اصطلاحات تجاری مورد استفاده واردکنندگان و صادرکنندگان را بدانید و باید مطمئن شوید که هر دو طرف درک یکسانی از این شرایط دارند.

یاد گرفتن اصطلاحاتی مانند EX ، FAS و FOB  آنقدرها که در ابتدا به نظر می‌رسد دشوار نیست. اتاق بازرگانی بین المللی قوانین استانداردی را برای تفسیر اصطلاحات تجاری به نام Incoterms ایجاد کرده است که دانستن آن به شما کمک می‌کند.