30 Types of business services

۳۰ مدل مختلف خدمات بازرگانی

تاریخ انتشار: 18 آبان 1400

خدمات بازرگانی فعالیت‌هایی هستند که بدون عرضه محصولات فیزیکی، به شرکت‌ها کمک می‌کنند. شرکت‌ها(به‌ویژه شرکت‌های بزرگ‌تر) برای نیل به اهداف بازاریابی، تولید، ایمنی، هزینه و راحتی از این خدمات بهره می‌گیرند. اگر شما مسئول بهبود محیط کاری و فرآیندهای کسب و کار شرکت خود هستید، ممکن است آشنایی با انواع مختلف خدمات بازرگانی برایتان مفید باشد. در این مقاله به تعریف انواع خدمات بازرگانی می‌پردازیم و 30 نوع خدمت مختلف را به شما معرفی می‌کنیم.

خدمات بازرگانی چیست؟

خدمات بازرگانی به فعالیت‌هایی اطلاق می شود که به سازمان‌ها کمک می‌کند اما این کمک لزوماً شامل یک کالای فیزیکی نمی‌شود. این بدان معنی است که ارزش این خدمات نامشهود است. هنگامی که یک شرکت نیاز به برون‌سپاری نیروی کار دارد می‌تواند از این خدمات بهره بگیرد. خدمات بازرگانی به  شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا روی اهداف خاص خود تمرکز کند و  برای تکمیل وظایفی که نیاز به تخصص یا تجهیزات خاص دارند، روی کمک متخصصان خدمات بازرگانی حساب کنند.

انواع خدمات بازرگانی

خدمات بازرگانی گوناگونی وجود دارد که برای شرکت‌ها راحتی، تجمل و تخصص را افراهم می‌کند. برخی از این خدمات تقریباً برای همه مشاغل ضروری هستند، در حالی که برخی دیگر، خدمات ارزشمندی هستند که  میزان رضایت شغلی را افزایش می‌دهند. در اینجا چند نمونه از خدمات بازرگانی که می‌توانید در سازمان خود پیاده سازی کنید ارائه شده است:

1. خدمات نرم افزاری

خدمات نرم‌افزاری امنیت دستگاه‌های تکنولوژیکی یک شرکت یا افراد مانند رایانه‌ها و تلفن‌ها را ارتقا می‌دهد. این نوع خدمات نرم‌افزاری از برنامه‌ها در برابر ویروس محافظت کرده و آن‌ها را به روز رسانی می‌کنند.

2.خدمات آموزشی

حتما می‌دانید که بسیاری از شرکت‌ها برای آموزش مهارت‌های کامپیوتری خاص یا مهارت‌های نرم به کارکنانشان از موسسات آموزشی کمک می‌گیرند. یا شخصی را  استخدام می‌کنند تا در رهبری جلسات آموزشی، کارگاه‌ها یا ارائه‌ها اعضای تیم کمک کند تا مهارت خاصی را بهبود بخشند یا یاد بگیرند.

3.خدمات برنامه ریزی رویداد

شرکت‌ها می‌توانند از خدمات برنامه‌ریزی رویداد برای مهمانی‌های اداری، رویدادهای جمع‌آوری سرمایه و سایر فعالیت‌های شرکتی بهره‌مند شوند. یافتن مکان‌ برگزاری رویداد، لوازم، کارکنان و پذیرایی از جمله زیرمجموعه‌های این خدمت است.

4. خدمات مشاوره

خدمات مشاوره در انجام پروژه‌های گوناگون از جمله بودجه بندی مالی، طراحی فضا، حسابرسی و غیره به کمک کسب و کارها می‌آیند. خدمات مشاوره به تیم مدیریت شرکت کمک می‌کند تا در مورد موضوعاتی که اطلاعات زیادی در مورد آنها ندارند اطلاعات ضروری و مورد نیاز را به دست آورند.

5. خدمات بازاریابی

اگر شرکتی بخواهد توجه تجاری و عمومی بیشتری را به خود جلب کند، ممکن است تصمیم به برون سپاری خدمات بازاریابی بگیرد. خدمات بازاریابی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا محصولات، خدمات و نام تجاری خود را با ایجاد کمپین‌های بازاریابی تبلیغ کنند. اگرچه برخی از شرکت‌ها دارای بخش‌های بازاریابی داخلی هستند، اما برخی دیگر این کار را به منظور دریافت نتایج سریع‌تر و با کیفیت بالاتر برون سپاری می‌کنند.

6. خدمات مدیریت پسماند

خدمات مدیریت پسماند به کسب و کارها و افراد کمک می‌کند تا محیط کاری تمیزتری داشته باشند. هر شرکت روزانه مقدار قابل توجهی زباله تولید می‌کند. خدمات مدیریت پسماند این زباله‌ها را جمع‌آوری کرده و به محل‌های دفن زباله و مراکز بازیافت می‌برد تا فضای کاری شرکت تمیز بماند.

7. خدمات ساختمانی

اگر شرکتی علاقه‌مند به گسترش یا بازسازی فضای اداری خود باشد، ممکن است نیاز به استخدام یک تیم ساختمانی برای ساخت فضا داشته باشد. استخدام تیمی از کارگران ساختمانی با تجربه تضمین می کند که هر گونه بازسازی یا توسعه دفترکار به روشی ایمن و کارآمد انجام شود. تیم‌های ساختمانی معمولاً خودشان ابزارآلات مورد نیاز را تهیه می کنند، بنابراین شرکت مجبور نیست تجهیزات گران قیمت را اجاره یا خریداری کند.

8. خدمات حقوقی

بسیاری از شرکت‌ها انجام خدمات حقوقی مثل پیش نویس قراردادهای تجاری، درخواست مشاوره یا بررسی موضوعات حقوقی را برون سپاری می‌کنند. تیم‌های حقوقی یا افراد می‌توانند با راهنمایی و مشاوره  تخصصی به مدیریت یک شرکت کمک کنند تا اطمینان حاصل کند که اسناد الزام‌آور قانونی آن، اهداف اصلی سازمان را تأیید می‌کنند.

9. خدمات سلامت

برخی از شرکت‌ها برای ارتقای سلامت کارکنان خود متخصصانی مانند متخصصان تغذیه، درمانگران یا سایر پزشکان را استخدام می‌کنند. این خدمات بهداشتی در صورت نیاز در اختیار کارکنان شرکت قرار می‌گیرد. داشتن چنین خدماتی می‌تواند به ارتقا سطح سلامت و در نهایت افزایش رضایتمندی و بهره‌وری نیروی انسانی کمک کند.

10. خدمات بیمه

شرکت‌ها نه تنها برای  بیمه کارکنان، بلکه برای اموال و فعالیت‌های خود به خدمات بیمه‌ای نیاز دارند. خدمات بیمه به کاهش بدهی‌های مالی شرکت کمک می‌کند.

11. خدمات امنیتی

اگر شرکتی میزبان یک رویداد خاص است، روی موضوع حساسی کار می کند یا در منطقه‌ای پرجمعیت قرار دارد ممکن است نیاز داشته باشد تا برای اطمینان از ایمنی کارکنان و مهمانان خود از خدمات امنیتی استفاده کند. شرکت‌ها می‌توانند متخصصان امنیتی را برای رویدادهای خاص یا برای عملیات روزانه استخدام کنند.

12. خدمات مسافرتی

به طور معمول برای سفر‌ها و ماموریت‌های کاری این خود شرکت است که وظیفه دارد تمهیدات و مقدمات سفر را فراهم کند. خدمات مسافرتی می‌تواند این فرآیند را بسیار ساده‌تر کند و به مدیریت شرکت کمک کند تا از دقیق و مقرون به صرفه بودن برنامه های سفر اطمینان حاصل کند.

13. خدمات پژوهشی

شرکت‌ها می‌توانند برای صرفه جویی در زمان و اطمینان از دقت انجام برخی امور تحقیقاتی را برون‌سپاری کنند.  به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است آژانسی را برای تکمیل تحقیقات بازار و جمع آوری اطلاعات در مورد رقبا استخدام کند.

14. خدمات طراحی

هنگامی که یک شرکت می خواهد یک وب سایت یا رسانه ایجاد کند، ممکن است نیاز به استخدام طراح گرافیک یا طراح وب سایت داشته باشد. این متخصصان وب سایت‌ها، لوگوها، تبلیغات و سایر محتوای تبلیغاتی را برای شرکت‌ها تولید می‌کنند و به محبوبیت برند شرکت کمک می‌کنند.

15. خدمات مالی

شرکت‌ها اغلب برای کمک به تهیه اسناد مالیاتی، بودجه و حسابرسی از متخصصان مالی کمک می‌گیرند می کنند. خدمات مالی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که درک بهتری از وضعیت مالی خود داشته باشند و از سودمند بودن برنامه‌های مالی شرکت اطمینان حاصل کنند.

16. خدمات پیک

خدمات پیک به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به خرید فیزیکی کالاها، لوازم ضروری را دریافت کنند و در زمان صرفه‌جویی کنند. این خدمات همچنین می‌تواند برای رساندن محصولات شرکت به دست مشتری نیز مفید باشد.

17. خدمات املاک و مستغلات

بسیاری از شرکت‌ها به جای خرید فضای اداری آن را اجاره می‌کنند. کارگزاران املاک و مستغلات به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا دفتر کار مناسب خود را پیدا کنند و قراردادهای اجاره را تنظیم کنند.

18. خدمات مراقبت از کودک

اگرچه همیشه پیشنهاد نمی شود، برخی از شرکت‌ها برای مراقبت از فرزندان خردسال کارکنان تمهیداتی را در نظر می‌گیرند. این به کارمندان کمک می کند تا تعادل بین کار و زندگی بهتری داشته باشند. این خدمات بیشتر در محیط‌های کاری مانند بیمارستان‌ها و برخی مدارس ارائه می‌شود.

19. آب و برق

شرکت‌های خدمات شهری آب، برق و گاز را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند.

20. خدمات چاپ

برای تولید انبوه اقلام  اداری، تبلیغاتی و تخصصی شرکتی می‌توان از خدمات چاپ استفاده می‌کنند. واضح است که چاپخانه‌ها تجهیزات خاصی  مانند دستگاه لمینت یا چاپگر عکس دارند که بسیاری از شرکت‌ها خودشان آن را ندارند.

21. خدمات شخصی

خدمات کسب و کار شخصی شامل هر چیزی است که می‌تواند زندگی کاری یک کارمند را بهبود بخشد. برخی از شرکت‌ها برای ارائه مراکز ورزشی، سرویس رفت‌‌ وآمد و… از این خدمات استفاده می‌کنند. این خدمات رضایت و بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد.

22. طراحی فضای سبز

این خدمت به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به خرید تجهیزات خاص یا صرف زمان و تلاش اضافی برای طراحی و نگهداری زمین و محوطه اطراف شرکت فضای سبزی زیبا، جذاب و مرتب داشته باشند.

23. خدمات دفع آفات

استخدام یک سرویس از بین بردن آفات تضمین می‌کند که حشرات و آفات به سرعت و ایمن از بین بروند. کنترل آفات برای سلامت و ایمنی کلی کارکنان مهم است و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از نقض قوانین جلوگیری کنند.

24. خدمات تعمیرات و نگهداری

شرکت‌ها به متخصصان خدمات تعمیر و نگهداری برای تعمیر لوازم و تجهیزات خراب نیاز دارند. متخصصان تعمیر و نگهداری کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که دارایی یک شرکت به درستی کار می‌کند.

25. خدمات پشتیبانی فنی

متخصصان پشتیبانی فنی با شرکت‌ها و افراد همکاری می کنند و عیب یابی شبکه‌ها، رایانه‌ها یا سایر فناوری‌ها را بر عهده می‌گیرند. این خدمات بازرگانی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مشکلات فنی را به سرعت حل کنند.

26. خدمات حسابداری

این خدمات بر روی ثبت سوابق و ورود داده‌ها و مسائل مالی تمرکز دارند و به کارمندان اجازه می دهند به جای ثبت اسناد، روی کارهای مهم دیگر تمرکز کنند.

27. خدمات فیلمبرداری و عکاسی

یک شرکت ممکن است بخواهد برای تولید محتوای آموزشی یا تبلیغاتی یک عکاس یا فیلمبردار  استخدام کند تا از کسب نتیجه با کیفیت مطمئن شود.

28. خدمات ترجمه

 ممکن است شرکت برای دسترسی به طیف وسیع تری از مشتریان نیاز به استخدام  مترجم داشته باشد. علاوه بر این حضور حداقل یک مترجم در جلسات و کنفرانس‌های خارجی و بین‌المللی نیز از ضروریات است .

29. خدمات پارکینگ

متخصصان خدمات پارکینگ  در ورودی ساختمان منتظر می‌مانند تا به مهمان‌ها در پارک کردن خودرو کمک کنند. این خدمت به صرفه جویی در زمان و به استفاده کارآمد از فضای پارکینگ به ویژه در مناطق پرجمعیت یا پرتردد کمک بسیاری می‌کند.

30. خدمات روابط عمومی

متخصصان روابط عمومی به حفظ وجهه عمومی خوب شرکت یا سازمان کمک می‌کنند و انجام اموری مثل تهیه بیانیه‌های مطبوعاتی، مدیریت حساب‌های رسانه‌های اجتماعی  و به سازماندهی کمپین‌های تبلیغاتی را بر عهده‌ می‌گیرند.

منبع: indeed.com