صادرات غیر مستقیم

همه چیز در مورد صادرات غیر مستقیم

تاریخ انتشار: 17 اسفند 1400

صادرات غیر مستقیم، همانطور که از نامش پیداست به معنای صادرات با کمک یک شرکت واسطه است که محصولات شما را مستقیماً به مشتریان یا به واردکنندگان می‌فروشد. ساده‌ترین روش صادرات غیر مستقیم، فروش به یک واسطه در کشور خودتان است. در این روش، شنا معمولاً مسئولیتی در قبال دریافت وجه از مشتری خارج از کشور و انجام امور مربوط به هماهنگی تدارکات و حمل و نقل ندارید.

شرکت‌های مدیریت صادرات(EMC)

شرکت‌های مدیریت صادرات (EMC) یکی از این واسطه‌ها هستند. EMC ها طیف وسیعی از خدمات را ارائه می‌دهند، اما اکثر آنها در صادرات طیف خاصی از محصولات به یک پایگاه مشتری کاملاً تعریف شده در یک کشور یا منطقه خاص تخصص دارند. به عنوان مثال، یک شرکت مدیریت صادرات یا EMC ممکن است در صادرات نرم افزار تجاری رایانه شخصی به مشتریان مؤسسه آموزشی در کشورهای آسیایی تخصص داشته باشد.

یک EMC به شدت بازار محور است و محصول شما را به همراه محصولات غیررقیب سایر شرکت‌ها به عنوان بخشی از “خط محصول” وارداتی خود برای پایگاه مشتریان خود ارائه می‌کند. 

یک شرکت مدیریت صادرات انجام کلیه امور مربوط به صادرات را بر عهده خواهد گرفت. از جمله:

شناسایی بازارهای بین المللی برای محصول یا خدمات شما

یافتن مشتریان خارج از کشور

آماده سازی، مذاکره، و رسیدگی به کلیه ارتباطات، اسناد، و تدارکات حمل و نقل

شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی

سفر به خارج از کشور برای ملاقات با مشتریان بالقوه

شرکت‌های بازرگانی صادرات(ETC)

گزینه دیگر پیش روی شما استفاده از خدمات یک شرکت بازرگانی صادراتی (ETC) است. ETC ها تقریباً مشابه EMC ها هستند، اما تمایل دارند بر اساس تقاضا عمل کنند. تقاضای بازار آن‌ها را مجبور به خرید کالاهای خاص می‌کند. آنها معمولاً مشتریان با سابقه‌ای دارند. این شرکت‌ها محصولات را به طور منظم برای آن‌ دسته از مشتریان باسابقه تهیه می‌کنند.

برای مثال، ETC ممکن است درخواستی از مشتری دریافت کند تا یک تامین کننده نخود شیرین کنسرو شده را پیدا کند که بتواند ماهیانه مقدار مشخصی از این محصول را تا چند ماه تامین کند. ETC در این شرایط به دنبال یک تولید کننده معتبر می‌گردد که بتواند تقاضا را با قیمتی مقرون به صرفه برآورده کند و سپس ترتیب حمل و نقل کالا را برای رسیدن به دست مشتری بدهد.

شرکت‌های واسطه

صادرات غیر مستقیم همچنین می تواند شامل فروش به یک واسطه در کشوری باشد که می خواهید تجارت کنید، که به نوبه خود محصولات شما را مستقیماً به مشتریان یا سایر توزیع کنندگان واردکننده (عمده فروشان) می فروشد. تحت این شرایط، شما نمی‌دانید مصرف کنندگان نهایی شما چه کسانی هستند. هنگام فروش با این روش، معمولاً شما خودتان مسئول دریافت وجه از مشتری خارج از کشور و هماهنگی تدارکات حمل و نقل هستید.

در برخی موارد، نماینده خارج از کشور ممکن است درخواست کند که اجازه انجام حمل و نقل را داشته باشند، معمولاً به این دلیل که نرخ حمل و نقل ویژه‌ای را از حامل‌هایی دریافت می‌کنند که سال‌ها با آن‌ها تجارت حجمی داشته‌اند. که در در این صورت، باید ترتیبی دهید که محموله تا تاریخ ارسال آماده شود. شما همچنان باید مبلغی را از مشتری دریافت کنید، اما مشارکت واقعی شما در معامله حداقل است. این روش برای انجام صادرات غیر مستقیم، تقریباً به آسانی فروش داخلی است.

مزایای صادرات غیر مستقیم

صادرات غیر مستقیم یک راه تقریباً بدون ریسک برای شروع و ورود به عرصه صادرات است.

این روش به حداقل مشارکت شما در فرآیند صادرات نیاز دارد.(درگیری شما نسبت به صادرات مستقیم بسیار کمتر است)

صادرات غیر مستقیم به شما امکان می‌دهد تا به تجارت داخلی خود ادامه دهید.

در این روش صادرات شما مسئولیت محدودی در قبال مشکلات بازاریابی محصول دارید.

صادرات غیر مستقیم شما را به سمتی سوق می‌دهد که قوانین و اصول بازاریابی بین المللی را فرا بگیرید.

دیگر لازم نیست نگران حمل و نقل و سایر تدارکات باشید.( البته این به شرایط کاری شرکت واسطه‌ای که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.)

به شما کمک می‌کند محصولات خود را از جهت دارا بودن پتانسیل کافی برای صادرات آزمایش کنید.

در برخی موارد، نماینده محلی شما می‌تواند سوالات فنی را مطرح کند و پشتیبانی لازم را از محصول ارائه دهد.

صادرات غیر مستقیم

معایب صادرات غیر مستقیم

در صادرات غیر مستقیم درصد کمتری از سود نصیب شما می‌شود( طبیعتا بخشی از سود به واسطه تعلق می‌گیرد.)

با توجه وجود شرکت واسطه، شما دیگر بر فروش خارجی کنترل کامل نخواهید داشت.

با توجه به اینکه در صادرات غیر مستقیم، شما شناختی از مشتریان نهایی خود ندارید، فرصت تطبیق پیشنهادات خود را با نیازهای در حال تغییر مشتریانتان نخواهید داشت.

در صادرات غیر مستقیم همواره یک قدم از تراکنش واقعی فاصله دارید.

در صادرات غیر مستقیم این امکان وجود دارد که شرکت واسطه به جای ارائه انحصاری محصولات شما، محصولاتی مشابه( از جمله محصولات رقیب شما!) را به همان مشتریان ارائه دهد.

در صادرات غیر مستقیم چشم انداز بلندمدت و اهداف برنامه صادراتی شما می‌تواند به سرعت تغییر کند و اگر محصول خود را در دستان دیگری قرار داده باشید، اعمال تغییرات مطلوبتان آسان نخواهد بود.

مرحله۸-یک خبرنامه ایمیلی منتشر کنید

گرفتن آدرس ایمیل بازدیدکنندگان وب سایت شما برای رشد هر تجارت آنلاین  بسیار مهم است. با این حال، یک لیست بزرگ و در حال رشد تنها زمانی ارزشمند است که اطلاعات مفید و مرتبط به طور منظم برای این افراد ارسال شود. هدف خبرنامه ایمیلی تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل و مشتریان بالفعل به مشتریان مکرر و سفیران شرکت/محصول شما است.

سعی کنید به طور منظم با لیست ایمیل خود در تماس باشید و حداقل هفته‌ای یک بار با به روز رسانی، اطلاعات یا نوعی پیشنهاد به آن‌ها ایمیل بزنید.

بهترین راه برای واداشتن افراد به اشتراک در لیست خبرنانه ایمیلی شما، ارائه نوعی پیشنهاد رایگان ارزشمند است. این می تواند یک گزارش رایگان، کاغذ سفید یا یک کد تخفیف/کوپن باشد. این نوع پیشنهادها بهتر از پیشنهاد ساده “در خبرنامه ما مشترک شوید” خیلی موثرترند! 

بسیار مهم است که یک استراتژی بازاریابی ایمیلی را در کسب و کار خود اجرا کنید زیرا بازاریابی ایمیلی همچنان بالاترین فعالیت بازگشت سرمایه است که می‌توانید برای بازاریابی و فروش محصولات خود به صورت آنلاین از آن استفاده کنید.

سخن پایانی

شما تنها شخصی هستید که صلاحیت کافی برای تعیین استراتژی صادراتی مناسب و مطابق با نیاز خود را دارید. طبیعتا برای انتخاب صحیح استراتژی صادراتی باید اهداف، منابع موجود و نوع کسب و کار خود را در نظر بگیرید. در تعیین استراتژی به دنبال روشی باشید که آسان‌ترین راه را برای رسیدن به اهداف تجاری، پیش رویتان قرار می‌دهد و به شما امکان می‌دهد روی اولویت‌های کاری خود تمرکز کنید. در عین حال، بسیاری بر این باورند که صادرات مستقیم تنها راه برای به حداکثر رساندن کنترل، سود و افزایش سهم  بازار است.

اگر دو یا سه بار از رابطه مستقیم با مشتریان خود حذف شده اید، کنار نکشید و بازهم در مورد چگونگی دسترسی مستقیم به مشتریانتان فکر کنید. فراموش نکنید که هرچه زودتر ساختن پایه‌ای و اصولی کسب و کارتان را شروع کنید، زودتر به یک تجارت واردات/صادرات شکوفا خواهید رسید.