برنامه ریزی صادرات

توصیه‌هایی برای برنامه‌ ریزی صادرات

تاریخ انتشار: 8 آذر 1400

اگر به دنبال راهی برای ورود به بازارهای بزرگ‌تر برای فروش و ارائه محصولات و خدمات خود می‌گردید باید بدانید که صادرات پاسخ خوبی به این نیاز شماست. تلاش برای صادرات می‌تواند هیجان‌انگیز و فوق‌العاده ارز‌ش ‌آفرین و در عین حال بسیار ناامیدکننده و از نظر مالی مخاطره‌آمیز باشد. شما می توانید با انجام تحقیقات بازار کافی و برنامه ریزی قبلی قبل از ورود به وادی صادرات ریسک مالی و عدم اطمینان را کاهش دهید.

قبل از آغاز صادرات باید بدانید

اگر به فکر عرض اندام در عرصه بازار بین المللی هستید، باید حتما تجربه‌ای در رشد کسب و کار خود در بازار داخلی داشته باشید. این به معنای داشتن شیوه‌های تجاری اصلاح شده‌ایست که محصولات یا خدمات شما را به کارآمدترین شکل ممکن به بازار عرضه می کنند.

در حالت ایده‌آل، شما باید درک خوبی از بازار هدف خود و استراتژی‌های بازاریابی برای کسب‌وکارخودتان داشته باشید. شما همچنین باید یک جریان نقدی سالم داشته باشید، که  تا زمانی که سرمایه گذاری شما در خارج از کشور سودآور شود، بتوانید به آن تکیه کنید.

تحقیق کنید

قبل از شروع به طراحی برنامه صادرات خود، باید تا آنجا که ممکن است تحقیق کنید.

اتاق بازرگانی می‌تواند منبع مفیدی برای به دست آوردن اطلاعات باشد. آنها نه تنها اطلاعات و سمینارهایی را با هزینه کم یا بدون هزینه در اختیار اعضا قرار می دهند، بلکه شبکه سازی آن‌ها با اتاق‌های بازرگانی در سراسر جهان آن‌ها را به منبع مفیدی برای ایجاد شبکه ارتباطی تبدیل می‌کند.

رقابت در بازار خارجی هدف خود را بررسی کنید. از سایت‌های رقبا دیدن کنید تا هر گونه تطبیقاتی را که ممکن است به محصول یا خدمات خود نیاز داشته باشید شناسایی کنید و ببینید که آن‌ها چگونه محصول یا خدمات خود را بازاریابی و قیمت گذاری می‌کنند. همچنین مقررات ویژه‌ای در بازارهای خارجی وجود دارد که باید درباره آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید.

اطلاع از شرایط فرهنگی و حساسیت به آداب و رسوم محلی می‌تواند تفاوت بین برنده شدن یا نشدن در بازار یک کشور خاص باشد. قبل از شروع صادرات، باید استراتژی‌هایی برای غلبه بر موانع فرهنگی یا زبانی طراحی کنید. به عنوان مثال، در برخی فرهنگ‌ها، گرفتن کارت ویزیت بدون مطالعه قبلی، بی‌احترامی محسوب می‌شود. پس بهتر است در مورد بایدها و نبایدهای فرهنگی و تجاری در کشور مورد نظر خود حسابی تحقیق کنید و اطلاعات خود را کامل کنید.

بازار خود را انتخاب کنید

بر اساس اطلاعاتی که از قبل درمورد صنعت خود دارید، احتمالاً می‌دانید بازارهای اصلی شما کجا هستند و از روندهای موجود در بازار که  تقاضا را شکل می‌دهد آگاهید. با توجه به این دو مورد احتمالا حدس‌هایی دارید که کدام بازارها بیشترین پتانسیل را برای شما دارند.

ملاحظات شخصی شما نیز در تصمیم گیری نقشی  مهم ایفا می کنند. علاوه بر این، شما باید مکرراً از کشور مورد نظر بازدید کنید. اما این هم نباید عامل اصلی تصمیم شما باشد. در نهایت این تحقیقات کامل بازار است که باید به شما بگوید بهترین فرصت‌های صادراتی شما کجاست.

توزیع در خارج از کشور

توزیع در بازار خارجی تا حد زیاد یبه اندازه بازار، نوع کالا یا خدمات، میزان کنترل مطلوب و استراتژی صادراتی شما وابسته است. گزینه های مختلفی که برای توزیع محصولات پیش روی شما هستند عبارتند از:

استفاده از نمایندگان یا توزیع کنندگان می‌تواند ساده ترین شکل ارائه محصول شما در بازار باشد.

همچنبن می‌توانید با یک نماینده قرارداد ببندید یا او را استخدام کنید.

گزینه دیگری که پیش روی شماست این است که محصولات خود را به یک توزیع کننده بفروشید تا او به طور غیر مستقیم محصول شما را به فروش برساند. با این شیوه شما کنترل کمتری بر بازار خواهید داشت.

برای بهره وری و کنترل بیشتر، برخی از کسب و کارها دفتری در خارج از کشور ایجاد می‌کنند. این روش ممکن است برای شما گران تمام شود و معمولا توسط صادرکنندگان با تجربه‌تر انجام می‌شود.

برخی از کسب و کارها، بسته به نوع محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهند، بیشتر صادرات خود را از طریق اینترنت با استفاده از یک وب سایت و یک آدرس ایمیل انجام می دهند. با این حال، برای بسیاری ضروری است که کسب و کار دارای یک آدرس محلی و احتمالاً انبار نیز باشد تا بتواند محصول خود را به سرعت عرضه کند.

کاتالوگ‌ها و اطلاعات تجاری روش‌های دیگری هستند که  به ویژه برای محصولات تخصصی با موفقیت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در نهایت لازم به ذکر است که هر کسب و کاری که قصد صادرات دارد حتما باید یک وب سایت داشته باشد.