ash flow forecasting

پیش بینی جریان نقدی

تاریخ انتشار: 13 آذر 1400

جریان نقدی زمانی که قرارداد می‌بندید، خوداشتغال می‌شوید یا یک کسب و کار کوچک موفق را اداره می‌کنید، اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. پیش‌بینی زمان ورود و خروج پول به شما کمک می‌کند تا برای آینده برنامه ریزی کنید. توانایی پیش بینی قله‌ها و فرودها به شما کمک می‌کند تا از بروز مشکلات مالی جلوگیری کنید.

پیش‌بینی جریان نقدی همچنین یک ابزار حیاتی برای برنامه‌ریزی‌های تجاری است. می‌توانید از پیش‌بینی جریان نقدی به منظور برنامه‌ریزی برای توسعه و رشد بدون نیاز به افزایش بیش از حد منابع استفاده کنید. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد پیش‌بینی جریان نقدی به دست آورید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

قبل از آغاز صادرات باید بدانید

اگر به فکر عرض اندام در عرصه بازار بین المللی هستید، باید حتما تجربه‌ای در رشد کسب و کار خود در بازار داخلی داشته باشید. این به معنای داشتن شیوه‌های تجاری اصلاح شده‌ایست که محصولات یا خدمات شما را به کارآمدترین شکل ممکن به بازار عرضه می کنند.

در حالت ایده‌آل، شما باید درک خوبی از بازار هدف خود و استراتژی‌های بازاریابی برای کسب‌وکارخودتان داشته باشید. شما همچنین باید یک جریان نقدی سالم داشته باشید، که  تا زمانی که سرمایه گذاری شما در خارج از کشور سودآور شود، بتوانید به آن تکیه کنید.

پیش بینی جریان نقدی چیست؟

پیش‌بینی جریان نقدی در اصل دفترچه‌ای است که ورودی‌ها و خروجی‌های مالی شما یا کسب‌وکارتان را برای هر دوره معینی در آینده، هفته، ماه، سه ماهه یا سال مالی پیش‌بینی می‌کند و موارد زیر را برای هر دوره فهرست می کند:

  • مانده حساب شروع پیش‌بینی شده شما
  • درآمد پیش‌بینی شده شما
  • تخمین هزینه‌های شما، به عنوان مثال صورتحساب، حقوق، مواد خام و…
  • مانده حساب پایانی پیش‌بینی شده شما
  • هر پولی که باقی مانده است.

معمولاً در قالب یک شیت اکسل ارائه می‌شود، اما بسیاری از پیمانکاران، تجار و کسب و کارهای کوچک از نرم افزارهای حسابداری استفاده می‌کنند و برای اطمینان از دقت بیشتر کار از یک حسابدار استفاده می‌کنند.

یک پیش‌بینی جریان نقدی فقط به اندازه اطلاعات و جزئیات موجود در آن ارزشمند است.

به چرخه‌های فروش یا سایر تغییرات فصلی نگاه کنید. این موارد به شما کمک می کند تا با دقت بیشتری جریان‌های آینده را پیش‌بینی کنید.

پیش‌بینی درآمد

پیش‌بینی درآمد نیاز به تفکر دقیق دارد. شما باید در مورد میزان درآمدی که فکر می‌کنید به دست می‌آورید، قضاوت آگاهانه ای داشته باشید. سه حالت ممکن از درآمد پیش‌بینی شده خود را در نظر بگیرید:

یک پیش‌بینی بدبینانه

یک پیش‌بینی واقع بینانه یا محتمل

یک پیش‌بینی خوش بینانه

بهتر است خودتان را برای سناریوهای مختلف آماده کنید – و اگر به دنبال سرمایه هستید، می‌توانید به سرمایه گذاران و مدیران بانک نشان دهید که فقط برای بهترین سناریو برنامه ریزی نمی کنید و تمام حالات ممکن را در نظر گرفته‌اید. مطمئنا این کار در جلب اعتماد سرمایه‌گذار موثر خواهد بود.

درآمد شما فقط  درآمد نقدی حاصل از فروش نیست و سایر منابع پولی نیز می‌شود، به عنوان مثال تزریق نقدی از وام‌های بانکی، سود پس انداز و درآمد حاصل از سرمایه گذاری و… نیز جز درآمد شما به شمار می‌روند.

پیش‌بینی درآمد برای کسب و کارهای با سابقه

از داده‌های مالی گذشته خود برای پیش‌بینی درآمد آینده خود استفاده کنید.

تمام فراز و فرودهای  قابل پیش‌بینی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال دوره‌های رشد و سرمایه‌ گذاری، رشد بازاریابی، یا دوره‌های تعطیلات.

پیش بینی درآمد برای کسب و کارهای تازه تاسیس

اگر تازه وارد تجارت شده‌اید، احتمالا به داده‌های فروش درازمدت دسترسی ندارید – اما همچنان می‌توانید با استفاده از داده‌های معیار و توصیه‌های متخصصین پیش‌بینی‌های آگاهانه انجام دهید.

توصیه می‌کنیم که حتما با یک حسابدار با تجربه در صنعت خود صحبت کنید. مطمئن باشید که ارزش دارد تا برای ارزیابی‌های تخصصی عملکرد اقتصادی صنعت خود هزینه پرداخت کنید.

حتما از کمک یک کوچ یا مدیر، با تجربه راه اندازی کسب و کار برای هدایت پیش بینی‌های خود بهره بگیرید.

پیش بینی درآمد برای پیمانکاران

اگر در کارهای پیمانی تازه وارد هستید، ممکن است در درک نرخ‌هایی که باید پرداخت کنید مشکل داشته باشید. پیش بینی روزانه یا هفتگی به شما کمک می‌کند تا دائما و به طور روزانه در جریان روند کسب و کار باشید. پیش‌بینی‌های طولانی‌تر به برنامه‌ریزی فعالیت‌های استراتژیک کمک می‌کند و برای شما مشخص می‌کند که نیاز به افزایش فروش یا دریافت بودجه بیشتر دارید یا خیر.

تخمین خروجی ها

برای داشتن بهترین پیش‌بینی، هرچه داده‌ها و جزییات بیشتری از گذشته در اختیار داشته باشید بهتر است. تا جایی که امکان دارد قبض‌ها و هزینه‌ها را بررسی کنید. همه چیز از پول نقد گرفته تا قبوض گرمایش زمستانی باید بررسی و در نظر گرفته شوند. اگر در تجارت با سابقه‌اید، به گذشته خود نگاه کنید. اگر تازه وارد هستید یا به عنوان یک تاجر یا پیمانکار انحصاری کار می کنید، تمام هزینه‌های احتمالی شروع کار و هزینه ‌ای مداوم خود را جمع آوری کنید.

با حسابدار خود صحبت کنید تا مطمئن شوید فهرست خروجی‌های شما تا حد امکان قطعی است.

هر گونه تغییر در هزینه‌های آینده را در نظر بگیرید، به عنوان مثال استخدام کارکنان جدید یا پرداخت وام‌های تجاری.

چگونه از پیش بینی‌های خود استفاده کنید

پیش‌بینی جریان نقدی ابزار مهمی برای تمام مراحل قرارداد، معامله‌گری انحصاری یا تجارت است. می‌توانید از پیش‌بینی‌ها برای موارد زیر استفاده کنید:

جلوگیری از مشکلات مالی

برنامه ریزی برای کمبودهای نقدی آینده

 عمل به تعهدات مالیاتی

برنامه ریزی خرید دارایی

برنامه ریزی برای رشد یا گسترش

تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد وام گرفتن

محک زدن و سنجش عملکرد

 آزمایش سناریوهای استراتژیک مختلف

تعیین بهترین زمان برای فاکتور

ساخت پرونده برای سرمایه گذاری

پیش بینی هزینه جذب کارکنان بیشتر

اشتباهات رایج

۱-نداشتن پیش‌بینی جریان نقدی و بی توجهی به آن!

 فراموش نکنید که پیش‌بینی جریان نقدی ابزاری مؤثر برای جلوگیری از مشکلات مالی است. زمانی که درآمد آینده را پیش‌بینی می‌کنید، بیش از حد خوش‌بین هستید – برای اینکه صحت پیش‌بینی و برنامه ریزی شما قابل اطمینان باشد، پیش‌بینی‌های شما باید صادقانه باشد و مهم‌تر از آن با داده‌ها پشتیبانی شود.

۲-عدم مستندسازی فعالیت‌های مالی فعلی!

 مستند سازی فعالیت‌های مالی بسیار مهم است چرا که مستندات درآمد و هزینه‌های گذشته شما به شما کمک می‌کند جریان نقدی آینده خود را به‌طور دقیق پیش‌بینی کنید.