export-market

ورود به بازار صادرات

تاریخ انتشار: 1 آذر 1400

صادرات موفق نیازمند منابع و اطلاعات کافی برای ارائه محصولات و خدمات در سطح بین‌المللی با قیمت و مزیت رقابتی است. هر ساله بسیاری از کسب و کارهای ایرانی از طریق صادرات درهای خود را به روی مشتریان جدید و منابع جدید درآمدی  باز می‌کنند. برای موفقیت در بازار صادرات باید زمان و پول خود را در تحقیق، تهیه و تدوین یک برنامه بلندمدت سرمایه گذاری کنید.

چرا صادرات؟

فروش محصولات، خدمات یا دانش شما در خارج از کشور می‌تواند به رشد و رونق کسب و کارتان کمک کند. همچنین می تواند با قرار دادن شما و کارکنانتان در معرض ایده ها و خواسته‌های جدید مشتریان خارج از کشور، کسب و کار شما را رقابتی‌تر کند.

مزایای صادرات

صادرات مزایای زیادی دارد از جمله:

افزایش فروش ناشی از گسترش بازار به خارج از کشور، جایی که می توانید مشتریان جدید و بازارهای خاص پیدا کنید.

حاشیه سود بالاتر با افزایش تولید.

ریسک کمتر ناشی از شرایط اقتصادی داخل کشور، مشتریان خارج از کشور شما ممکن است تحت تأثیر آن شرایط قرار نگیرند.

قرار گرفتن در معرض ایده ها، فناوری و فرآیندهای جدید که می‌تواند به کسب و کار شما در توسعه محصولات و خدمات نوآورانه کمک کند.

قرار گرفتن در معرض بهترین شیوه‌های بین المللی، ایده‌ها و روش‌های جایگزین برای تجارت در بازار جهانی. این امر در داخل و خارج از کشو مزیت رقابتی شما را بهبود می‌بخشد.

چالش‌های صادرات

افزایش هزینه‌ها.

مقررات پیچیده و مسائل مربوط به انطباق.

خطرات قانونی که ممکن است از عملکرد بر اساس قوانین متفاوت با قوانین کشور شما ناشی شود.

ریسک سیاسی، به علت بی ثبات سیاسی شرایط کشور و تحریم‌ها و…

مشاوره و برنامه ریزی تخصصی، از جمله برنامه صادرات و برنامه مدیریت ریسک، می‌تواند به حداقل رساندن ریسک شما در این موارد کمک کند.

آیا آماده صادرات هستید؟

برای موفق شدن در زمینه صادرات فاکتورهای زیادی باید در کنار هم قرار بگیرند. شما باید بتوانید محصولات و خدمات خود را در سطح بین المللی با قیمت و مزیت رقابتی ارائه کنید. آیا برای انجام این کار آماده هستید؟ یک طرح کسب و کار تهیه کنید که به شما کمک کند تا مشخص کنید کجا هستید، به چه سمتی حرکت می‌کنید و چگونه باید به مقصد برسید. در حین پیش نویس آن، به این فکر کنید که آیا می‌توانید به سوالات زیر پاسخ «بله» بدهید؟

آیا متعهد هستید؟

توسعه یک بازار از نظر زمان، پول و منابع بسیار پرهزینه باشد. نیاز است که برای توسعه روابطتان به طور منظم  بازار را تحت نظر داشته باشید. کل کسب و کار شما باید از پایه به این امر متعهد باشد.

آیا محصول یا خدمات خود را می‌شناسید؟

شناخت کافی از محصول یا خدمتی که ارائه می‌کنید و مزایای بازاریابی آن بسیار مهم است. باید بدانید که آیا می‌توان این محصول یا خدمت را متناسب با یک بازار جدید طراحی کرد یا خیر؟

آیا ظرفیت تولید کافی دارید؟

شما باید مطمئن باشید که محصول یا خدمات شما به اندازه کافی اثبات شده و توسعه یافته است. اگر در داخل کشور تولید می کنید باید بدانید که آیا ظرفیت تولید برای پاسخگویی به نیازهای بازار را دارید؟ اگر به دنبال تولید در خارج از کشور هستید، باید هزینه‌های پنهانی مانند هزینه‌های مدیریتی بیشتر، برنامه‌های تولید غیر قابل انعطاف، مدیریت کیفیت و سایرهزینه‌ها را در نظر بگیرید.

آیا دانش کافی از بازار دارید؟

موفقیت برنامه‌های بازاریابی در بازارهای داخلی نیز غیرقابل پیش بینی است. چه رسد به بازارهای خارجی که در آن تفاوت‌های فرهنگی و زبانی وجود دارد. شما باید درک قوی از بازارهای هدف خارج از کشور و رفتار مصرف کننده در آن بازارها داشته باشید. اگر نمی دانید مشتریان هدف شما چه کسانی هستند، چه چیزی انگیزه خرید آن‌ها را ایجاد می کند، و بزرگ‌ترین رقبای شما چه کسانی خواهند بود، دریابید بهتر است دست نگه دارید و قبل از هر چیز اطلاعات خود را کامل کنید.

آیا می‌توانید قیمت محصول خود را توجیه کنید؟

شما باید تحقیقات کافی انجام داده باشید و ارقام محکمی در دست داشته باشید. اگر نه، پروازهای بیشتری رزرو کنید و با افراد بیشتری که از بازار آگاهی دارند صحبت کنید.

آیا شرکت شما از ظرفیت مدیریت کافی برخوردار است؟

صادرات نیازمند زمان مدیریت قابل توجهی است. برای موفقیت باید مدیرانی را به کار بگیرید که با بازار صادرات آشنا هستند.

تحقیقات بازار بین المللی

آیا بودجه‌ی کافی برای صادرات دارید؟ آیا شرکت شما قدرت مالی لازم برای متعهد شدن پول و زمان لازم برای توسعه بازار را بدون تضمین بازگشت این سرمایه گذاری دارد؟ ورود به یک بازار خارجی به منابع مالی قابل توجهی نیاز دارد، از جمله:

پژوهش

بلیط هواپیما

محل اقامت

تبلیغات

نمایشگاه تجاری

پیشبرد فروش

بروشورهای جدید

آموزش نمایندگی‌های فروش خارج از کشور

همچنین باید مراقب هزینه‌های پنهان مربوط به زبان و مسائل فرهنگی و زمانی که برای ایجاد روابط و حفاظت از مالکیت معنوی نیاز دارید، باشید.

صادرات خدمات

صادرات یک سرویس به جای یک محصول با چالش‌های متفاوتی مانند حفظ مالکیت معنوی، ساختار کسب و کار و استخدام روبروست.

حفظ مالکیت معنوی

وقتی صادرات شما- به جای یک کالای فیزیکی -یک خدمت، یک فرآیند یا یک روش منحصربه‌فرد برای  انجام کار است  باید بسیار مراقب باشید که ایده کسب و کار شما توسط رقبا کپی نشود. برای حفاظت از ایده خود می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

هنگام انتخاب بازارهای صادراتی بالقوه خود، قانون مالکیت معنوی منطقه‌ای را در نظر بگیرید.

هنگام انتخاب بازارهای صادراتی بالقوه خود، قانون مالکیت معنوی منطقه ای را در نظر بگیرید. می‌توانید با ایجاد یک درخواست ثبت اختراع،  به سازمان جهانی مالکیت معنوی(WIPO) که در اکثر بازارهای بین المللی قدرت دارد، از امنیت ایده خود مطمئن شوید و همچنین اطمینان یابید که ایده‌های قبلی ثبت شده را نقض نخواهید کرد.

ساختار تجارت

شما می‌توانید خدمات بین المللی را به روش‌های مختلف بفروشید. ابتدا، باید تصمیم بگیرید که آیا کسب و کار شما خدمات را مستقیماً در بازار هدف شما ارائه خواهد کرد یا اینکه یک شرکت تابعه در خارج از کشور تشکیل خواهید داد.یک شرکت تابعه در خارج از کشور مشمول قوانین شرکت‌های خارج از کشور، به عنوان مثال، قوانین مربوط به ارائه اظهارنامه های سالانه و صورت های مالی خواهد بود. این همچنین بر مالیاتی که باید بپردازید نیز تأثیر می‌گذارد.

استخدام

در مرحله بعد باید افرادی را برای ارائه خدمات استخدام کنید. اگر در حال اداره یک شرکت ثبت شده در کشور ایران هستید، باید از قانون استخدام این کشور پیروی کنید، که شامل مرخصی تعطیلات و پرداخت بیمه و کسر مالیات از حقوق کارمندان است.