موفقیت در صادرات

زنجیره تامین جهانی و صادرات کالا

تاریخ انتشار: 26 بهمن 1400

زنجیره تامین تمام جنبه‌های انتقال مواد و محصولات از فرآیند تولید و رسیدن به فروشنده گرفته تا رسیدن به دست مشتری نهایی را در بر می‌گیرد. زنجیره تامین بر فروشندگان، تولید کنندگان، واسطه‌ها، خدمات لجستیکی و مشتری متمرکز است. امروزه زنجیره تامین دیگر محدود به داخل مرزهای کشورها نیست، بلکه همه کشورها را( خواه فروشنده، تولید کننده یا مشتری باشند) در بر می‌گیرد.

تغییر چهره رهبران اقتصادی

چین به یک رهبر اقتصادی جهانی تبدیل شده است و به زودی بزرگترین اقتصاد جهان از نظر رشد واقعی و تولید ناخالص داخلی اسمی (GDP) خواهد بود. اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند که برخی از کشورهای در حال توسعه فعلی برخی از مهم ترین قدرت‌های اقتصادی در دهه آینده خواهند بود. همانطور که زنجیره تامین جهانی هر سال پیچیده تر می‌شود، شرکت‌ها باید خود را با این تغییر وفق دهند و آن‌ را در استراتژی‌های زنجیره تامین خود بگنجانند. این تغییر می تواند به معنای استفاده از فروشندگان کشورهای در حال توسعه یا صادرات کالا به بازارهای جدید باشد. شرکت‌هایی که به طور سنتی در گروه‌های تجاری ملی یا منطقه‌ای فعالیت می‌کنند، ممکن است احساس کنند که برای گسترش زنجیره تامین جهانی خود به قدر کافی مجهز نیستند. این عدم آمادگی و مجهز نبودن ممکن است به صورت احساس ناتوانی در انتخاب و مدیریت یک فروشنده خارجی یا ندانستن نحوه فروش اقلام در یک کشور جدید باشد.

غلبه بر موانع عرضه جهانی

کسب و کارها باید درک کنند که تفاوت فرهنگی نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت یا شکست یک سرمایه گذاری در یک منطقه جدید جهانی دارد. به دلیل همین تفاوت‌های فرهنگی بسیاری از کسب و کارهای آمریکایی گاهی در کشورهایی مانند ژاپن که فضای تجاری بسیار سختی برای ایالات متحده دارد، شکست خورده‌اند.

شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از نمایندگی‌های محلی برای فروش محصولات در یک کشور خارجی یا با صدور مجوز برای محصولات خود بر این موانع غلبه کنند. اخذ مجوز یک محصول گاهی اوقات راهکاری سودمندتر است، زیرا به شرکت مجوز دهنده اجازه می‌دهد در صورت عدم موفقیت در بازاریابی یا فروش مناسب، قرارداد را فسخ کند. سرمایه گذاری مشترک نیز می‌تواند راهی برای ورود به یک بازار جدید باشد. با استفاده از تخصص محلی یک شرکت شریک، محصول می‌تواند فرصت بیشتری برای موفقیت در بازار جدید داشته باشد.

اکثر شرکت‌هایی که محصولات خود را در بازارهای داخلی می‌فروشند، مهارت یا دانش لازم برای فروش اقلام در یک کشور خارجی را ندارند. خوشبختانه، تسهیلگران و واسطه‌هایی وجود دارند که با پرداخت هزینه، به عرضه و بازاریابی محصولات در بازار های جدید خارجی کمک می‌کنند.

حمل و نقل بار

وظیفه اصلی این بخش ترکیب محموله‌های کوچکتر برای ایجاد یک محموله بزرگ با هدف به حداقل رساندن هزینه‌های حمل و نقل است. شرکت‌هایی که از سرویس‌های حمل و نقل بار استفاده می‌کنند سود خواهند برد زیرا هزینه حمل و نقل بسیار کمتری نسبت به زمانی که بخواهند محصول خود را به طور مستقل ارسال کنند  متحمل می‌شوند. باربری خدمات دیگری را ارائه می‌دهد که برای شرکت صادرکننده مفید است. این خدمات شامل مسئولیت‌ها و امور مرتبط با اسناد، پرداخت‌ها و انتخاب حامل است.

شرکت مدیریت صادرات

یک شرکت مدیریت صادرات (EMC) به شرکت‌هایی که قبلا اقلامی را صادر نکرده اند خدمات ارائه می‌دهد. EMC تمام خدماتی را که یک شرکت در صورت داشتن بخش صادرات داخلی از آن برخوردار می شود، ارائه می‌دهد. EMC با اسناد صادرات سروکار دارد و به عنوان نماینده این شرکت در بازار خارج از کشور فعالیت می‌کند. خدمات این شرکت ممکن است شامل فروش مستقیم اقلام یا راه‌اندازی یک بخش فروش برای پردازش سفارشات فروش باشد.

شرکت بازرگانی صادرات

یک شرکت بازرگانی صادرات، کالا را برای شرکت‌هایی که آن‌ها را استخدام می کنند صادر می‌کند. شرکت بازرگانی، شرکت‌هایی را در یک کشور خارجی شناسایی کرده و با آن‌ها همکاری می‌کند که محصولات را بازاریابی کرده و به فروش می‌رسانند. شرکت بازرگانی صادرات خدماتی از جمله اسناد صادراتی، لجستیک و حمل و نقل را ارائه خواهد کرد.

بسته بندی‌های صادراتی

شرکت بسته بندی صادراتی به شرکت‌های ناآشنا با صادرات خدمات ارائه می دهد. برخی از کشورها به مشخصات بسته بندی خاصی نیاز دارند و دانش بسته بندی صادراتی در این موارد برای صادرکننده مبتدی بسیار ارزشمند است. همچنین بسته بندی صادراتی می‌تواند به شرکت‌ها در مورد طراحی و مواد مناسب برای بسته بندی اقلام خود مشاوره دهد. شرکت‌های بسته‌بندی همچنین می‌توانند به شرکت‌ها در به حداقل رساندن بسته‌بندی کمک کنند تا بتوانند تعداد اقلام ارسالی را به حداکثر برسانند و هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهند.

کارگزاران گمرک

کارگزار گمرکی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا از مشکلات مربوط به مقررات گمرکی و رسیدگی به فرآیند کامل گمرکی جلوگیری کنند. درک الزامات گمرکی بسیاری از کشورها برای صادرکننده مبتدی دشوار است و دانش و تجربه کارگزار گمرکی حیاتی است. بسیاری از کشورها قوانین و الزامات اسنادی خاصی برای واردات اقلام دارند که همیشه برای صادرکننده واضح نیست. کارگزار گمرکی می‌تواند بسته کاملی از خدمات را به شرکت ارائه دهد که در زمانی که یک شرکت در حال صادرات به تعداد زیادی از کشورها است، ضروری است. به دلیل پیچیدگی‌های زنجیره تامین جهانی، شرکت‌ها با استفاده از تجربه تسهیل کننده‌ها و واسطه‌ها می‌توانند به سرعت در بازارهای جدید موفق شوند. با این حال، این خدمات به قیمت اقلام صادراتی هزینه‌هایی را اضافه می‌کند.