۶ قدم تا راه اندازی یک تجارت واردات/صادرات

۶ قدم تا راه اندازی یک تجارت واردات صادرات

تاریخ انتشار: 23 آذر 1400

سیستم مدرن تجارت بین‌الملل شبکه پیچیده‌ای از تجارت‌های واردات/صادرات است که فروش، توزیع و تحویل کالا از یک کشور به کشور دیگر را انجام می‌دهد. اگر علاقه‌مند به راه اندازی کسب و کار در این صنعت هستید، بدانید که بیش از یک نوع تجارت واردات/صادرات وجود دارد. شما می‌توانید فقط روی واردات یا فقط بر صادرات تمرکز کنید. شما می‌توانید نماینده یک تولیدکننده، متخصص یک صنعت خاص، یا  یک تاجر یا حتی نماینده و کارگزار واردات/صادرات باشید. در این مقاله به طور خلاصه ۶ قدم اصلی برای شروع یک تجارت واردات/صادرات گفته شده است.

1. پایه‌های کسب و کار خود را شکل دهید

هرکسی که در قرن بیست و یکم کسب‌وکاری را راه‌اندازی می‌کند باید در بسترهای خاصی مانند وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی پایه‌های شکل‌گیری کسب و کار خود را ایجاد کند.

بنابراین اولین قدم شما اینجاست:  کسب و کار خود را در کشور و استانی که دفتر مرکزی شما در آن قرار دارد ثبت کنید و برای ثبت دامنه وب سایت و دریافت مجوزهای تجاری(آنلاین و آفلاین) که برای فعالیت قانونی به آن نیاز دارید، اقدام کنید.

شما به یک طرح تجاری(business plan) نیاز دارید. بخشی از این طرح تجاری باید شامل نحوه رسیدگی به قوانین و مقررات بازارهایی باشد که می خواهید در آن کار کنید.  برای تجارت با سایر کشورها تحقیقات مختلفی باید انجام دهید و از الزامات مختلف برچسب پشتیبان قانونی در هر کشور گرفته تا بیمه اطلاعات کافی کسب کنید.طبیعتا  قبل از هر چیز شما به سرمایه نیاز دارید. هزینه‌های راه‌اندازی، بسته به نوع تجارت واردات/صادراتی که شروع می‌کنید می تواند بسیار متفاوت باشد اما در هر صورت توصیه می‌کنیم  که این سرمایه را از قبل فراهم کنید. به این ترتیب می‌توانید از کسب‌وکارتان نه تنها از منظر قانونی، بلکه از ارزش برندی که ایجاد می‌کنید محافظت کنید و مطمئن شوید که روی کیفیت هر چیزی که راه‌اندازی می‌کنید، سرمایه‌گذاری می‌کنید.

2. محصول مشخصی را برای واردات یا صادرات انتخاب کنید

گام بعدی برای شروع یک تجارت واردات/صادرات، یافتن محصول یا صنعتی است که به آن علاقه دارید و فکر می کنید می‌تواند در بازارهای بین المللی به فروش برسد.

هنگامی که محصول خود را پیدا کردید، باید بازار مناسب آن را نیز شناسایی کنید.و در نهایت، شما بهافرادی نیاز دارید که محصولتان را به آن‌ها بفروشید. اینجاست که مهارت‌های تشخیص شما وارد عمل می‌شود. بهترین محصولات برای یک تجارت واردات/صادرات، محصولاتی هستند که به تازگی شروع به محبوب شدن کرده‌اند، یا نشان می‌دهند که در آینده چنین خواهند بود.

3. تامین کنندگان خود را مشخص کنید

برای تجارت در سطح بین‌المللی  کنید، باید یک تولیدکننده محلی یا تولیدکننده دیگری پیدا کنید که محصول شما را بسازد و این می‌تواند به یک مشارکت قوی منجر شود(البته این امکان هم وجود دارد که خودتان تامین کننده خود باشید). ایجاد رابطه خوب با یک تامین کننده برای موفقیت طولانی مدت در تجارت واردات/صادرات بسیار مهم است.

4. محصول خود را قیمت گذاری کنید

تا اینجا شما می دانید با چه محصولی می‌خواهید کار کنید و بازار هدف خود را شناسایی کرده‌اید. در گام بعد لازم است محصول خود را قیمت‌گذاری کنید. به طور معمول، مدل کسب و کار در یک تجارت واردات/صادرات شامل دو درک کلیدی است:

۱-حجم واحدهای فروخته شده  ۲-کمیسیونی که بر روی آن حجم دریافت می‌کنید.

مطمئن شوید که محصول خود را به گونه‌ای قیمت‌گذاری کنید که نشانه‌گذاری روی محصول (آنچه در نهایت به کمیسیون شما تبدیل می‌شود) بیش از چیزی نباشد که مشتری مایل به پرداخت آن است. اما در عین حال نباید آن را خیلی پایین بیاورید، تا سود خود را کاملا از دست دهید.

در صنعت واردات/صادرات، واردکنندگان و صادرکنندگان معمولاً محصول خود را 10 تا 15 درصد بالاتر از خرید محصول خام از تولیدکننده قیمت‌گذاری می‌کنند.

5. مشتریان خود را پیدا کنید

قدم بعدی راه اندازی یک تجارت واردات/صادرات پیدا کردن افرادی است که بتوانید محصول خود را به آن‌ها بفروشید. تصمیم گیری در مورد بازار با پیدا کردن مشتری تفاوت دارد. شما نمی‌توانید محصولات خود را به بندرببرید و به هر کسی که از آنجا عبور می‌کند بفروشید. برای فروش معمولاً لازم است توزیع کنندگان و مشتریانی را پیدا کنید که محصول شما را تحویل بگیرند و به دیگران بفروشند. اگر وب سایت با کیفیتی دارید که شامل کمپین‌های بازاریابی دیجیتال است، ممکن است مشتریان خودشان بتوانند شما را پیدا کنند. اما برای شروع پیشنهاد می‌کنیم کارها را به روش قدیمی انجام دهید. با رابط‌های محلی که در منطقه دارید، تماس بگیرید، با اتاق بازرگانی منطقه، کنسولگری‌های تجاری، سفارت‌ها و غیره تماس بگیرید. ممکن است این نهادها بتوانند یک لیست تماس محلی به شما ارائه دهند که می‌تواند کمکی حیاتی برای شروع یک تجارت واردات/صادرات باشد.

6. حمل و نقل و تدارکات

شاید پیچیده ترین جنبه واردات و صادرات، مباحث لجستیک و انتقال محصول از محل تولید به محل فروش است.استخدام یک فورواردر جهانی به طور کلی برای همه مشاغل وارداتی/صادراتی ایده خوبی است، زیرا آن‌ها به عنوان عامل حمل و نقل برای جابجایی محموله عمل می‌کنند و باعث صرفه‌جویی در وقت و کاهش نگرانی در مورد رساندن محصولات از کارخانه به انبار می‌شوند. در اصل، شما اطلاعاتی در مورد کسب و کار و اهداف خود برای محصول به آن‌ها می‌دهید و آن‌ها قراردادهای حمل ونقل، بیمه، و اغلب مجوزها، تعرفه‌ها و سهمیه‌های کار در کشور دیگر را ترتیب می‌دهند. این می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات مرتبط با شروع یک تجارت واردات/صادرات در بازار تجارت بین المللی را برطرف کند.

سخن آخر

دنیای واردات و صادرات سیستمی خیره کننده و پیچیده است. اگر ما چیزی را می خواهیم که در نقطه دیگری از جهان تولید شود، چگونه می‌توانیم آن را به دست آوریم؟ یا چگونه می‌توانیم به دیگران این فرصت را بدهیم تا از محصولی که ما تولید می‌کنیم لذت ببرند و در عین حال سبک زندگی پایداری را برای کسانی که آن را تولید می‌کنند و کسانی که آن را از نقطه A به B حمل می‌کنند ایجاد کنیم؟

اگر علاقه مند به پاسخ دادن به این سؤالات هستید، اجازه ندهید که سختی کار شما را تحت تأثیر قرار دهد. با تحقیق، برنامه ریزی و مستندسازی مناسب، خواهید توانست تجارت موفق واردات/صادرات خود را راه‌اندازی کنید.