چگونه یک کسب‌وکار واردات و صادرات را راه‌اندازی کنیم؟

چگونه یک کسب‌وکار واردات و صادرات را راه‌اندازی کنیم؟

تاریخ انتشار: 5 بهمن 1400

می‌خواهید محصولات خود را به دنیا بفروشید؟ جای درستی آمده اید! به لطف اینترنت، راه اندازی یک کسب‌وکار واردات و صادرات می‌تواند بسیار ساده و سودآور باشد. تا پایان این پست با ما همراه باشید تا چند راهکار مهم برای شروع و راه اندازی کسب‌وکار واردات و صادرات را به شما بگوییم.

انتخاب اسم و راه‌اندازی وب سایت/وبلاگ

بدون وب‌سایت یا وبلاگ، نمی‌توانید کسب‌وکار واردات و صادرات شبکه‌ای داشته باشید. هیچ راهی ندارید جز اینکه برای خود پلتفرمی تهیه کنید که برای شما امکان حضور و فعالیت در فضای اینترنت را فراهم کند. اصلی‌ترین هدف راه‌اندازی وب‌سایت ایجاد تعادل در جریان ارتباطات، فروش محصولات به صورت آنلاین (یا آفلاین) و ایجاد پایگاه مشتری برای کسب سود برای کسب و کار بین المللی شما است.

به یاد داشته باشید که نام کسب‌وکار واردات و صادرات خود را در یک هاست معتبر ثبت کنید زیرا نام دامنه شما همان چیزی است که مشتریان برای یافتن شما و کسب و کار شما از آن استفاده می‌کنند.

مشورت با یک وکیل بین المللی، بانکدار و یک حسابدار در مورد ایجاد یک کسب‌وکار واردات و صادرات مجازی و حفظ آن در بهترین موقعیت قانونی و مالی ممکن نیز می‌تواند به شما کمک کند.

برای ایجاد یک وبلاگ حرفه‌ای، که امکان جریان مداوم ارتباطات جذاب را فراهم می‌کند، می‌توانید Blogger، Typepad یا WordPress را امتحان کنید. این خدمات به شما این امکان را می‌دهد که در عرض چند دقیقه یک وبلاگ با طراحی‌های خیره کننده، هاست قابل اعتماد و پشتیبانی فنی ایجاد کنید.

بعد از برداشتن اولین قدم که همان انتخاب نام مناسب و راه‌اندازی وب‌سایت است شما آماده هستید تا تخصص و توانایی‌های تجاری خود را به اشتراک بگذارید و محصولات خود را به جهان بفروشید.

انتخاب محصول

در کسب‌و‌کار واردات و صادرات، شما هرگز نمی‌توانید به همه مشتریان همه چیز ارائه دهید! تصمیم خود را در مورد یک محصول خاص بگیرید و به آن پایبند باشید.

در صورتی یک محصول خاص را برای فروش تعیین کنید که: 

می دانید که فروش خواهد رفت یا به ِآن علاقه دارید. امیدوارم بتوانید هر دو معیار را برآورده کنید!از خود بپرسید اگر این محصول را در جای دیگری از جهان ببینید آن را می‌خرید؟ سپس در مورد انتخاب آن تصمیم نهایی را بگیرید.

انتخاب بازار مناسب

شما محصول را انتخاب کرده‌اید؛ اکنون باید به دنبال جایی برای فروش آن باشید! اگر در ردیابی روندها یا حتی تشخیص روندهای بالقوه استعداد خود را پرورش دهید، شانس شما برای انتخاب برنده افزایش خواهد یافت. فراموش نکنید که ورود به کسب‌وکار واردات و صادرات یک محصول می‌تواند از آنچه که در ابتدا به نظر می‌رسد دشوارتر باشد!

از قبل در مورد بازار تحقیق کنید تا بهترین بازار بالقوه خارجی را برای محصول یا خدمات خود پیدا کنید.

برای بررسی «سهولت انجام تجارت» می‌توانید از بانک جهانی و «شاخص پتانسیل بازار» globalEDGE کمک بگیرید. همچنین می‌توانید با مقامات دولتی محلی مشورت کنید تا بهترین منابع را برای انجام تحقیقات بازار تعیین کنید. به عنوان مثال، در ایالات متحده، داده‌ها و تحلیل‌های اداره تجارت بین‌الملل وزارت بازرگانی و تجارت خارجی اداره سرشماری ایالات متحده وجود دارد که بر گزارش کلیه آمارهای واردات/صادرات نظارت می‌کند. این منابع برای تعیین اینکه محصولات و خدمات به کجا و از کجا در جهان حرکت می‌کنند بسیار مفید هستند.

تعیین قیمت محصول

مدل کسب و کار برای یک کسب‌وکار واردات و صادرات بر دو عنصر حیاتی در عملیات فروش بین المللی استوار است.

۱-حجم (تعداد واحدهای فروخته شده).

۲-کمیسیون در آن حجم.

هدف این است که محصول خود را به گونه‌ای قیمت گذاری کنید که کمیسیون شما (نشانه گذاری روی محصول به مشتریان) از آنچه مشتری شما مایل به پرداخت است بیشتر نباشد و سود سالمی را به شما ارائه دهد. به طور معمول، واردکنندگان و صادرکنندگان 10 تا 15 درصد بهای تمام شده را در نظر می گیرند، که قیمتی است که تولیدکننده هنگام خرید محصول از شما دریافت می کند.

هر چه بیشتر بفروشید، سود بیشتری خواهید داشت. قیمت محصول خود را جدا از تدارکات نگه دارید، زیرا در برخی مواقع، این دو را برای تعیین قیمت زمین در هر واحد ترکیب می‌کنید. یک شرکت حمل و نقل خوب می‌تواند در اینجا کمک کند. اجازه ندهید این بخش کار شما را بترساند!

پیدا کردن مشتری

در صورتی که روی ceo وب‌سایت و وبلاگ خود به خوبی کار کرده باشید مشتریان شما را پیدا خواهند کرد. اما درست نیست که فقط به این مسئله تکیه کنید. شما هم باید به دنبال مشتری بروید! با تماس‌های محلی مانند سازمان‌های تجاری، اتاق‌های بازرگانی، سفارت‌ها و کنسولگری‌های تجاری تماس بگیرید. آنها عموماً حس خوبی دارند که چه کسی در بازار بین المللی چه کاری انجام می دهد. آن‌ها می‌توانند لیست‌های تماس خاص صنعت شما را در اختیارتان قرار دهند و همچنین نمایشگاه‌های تجاری را که در سطح محلی و بین‌المللی برگزار می‌شوند، پیشنهاد می‌کنند که ممکن است به شما در ارتباط سریع‌تر و کارآمدتر با مشتریان کمک کند.

رسانه‌های اجتماعی خود مانند وبلاگ، فیس‌بوک، لینکدین و توییتر را با ارسال اطلاعات در مورد محصول یا خدمات خود و پرسیدن سوالات خاص در مورد نیازهای مخاطبان پر کنید. این کار ارتباط شنا با مشتریان را تقویت می‌کند. به کمک این کار شما باید بتوانید کسب و کار واردات و صادرات خود را در ذهن مشتریان بالقوه در سراسر جهان نگه دارید.

حمل‌ونقل محصول

گام بعدی شما تمرکز بر تدارکات است. در این مرحله، شما مشتری را پیدا کرده‌اید که محصول شما را دوست دارد، شرایط فروش را با او تثبیت کرده و وسیله‌ای برای دریافت پول ایجاد کرده‌اید. اکنون باید محصول خود را به محل فروش منتقل کنید.

یک باربری جهانی را استخدام کنید که به عنوان یک عامل حمل و نقل همه جانبه برای جابجایی محموله، معمولاً از در کارخانه به انبار، فعالیت می‌کند. خدمات آن‌ها در ازای هزینه بسیار معقولی در زمان، تلاش و اضطراب شما صرفه جویی می‌کند. بر اساس اطلاعاتی که ارائه می‌کنید، آن‌ها تمام ترتیبات حمل و نقل را انجام می‌دهند، که شامل رسیدگی به اسناد، تنظیم بیمه، در صورت درخواست، و تعیین مجوزهای لازم، سهمیه‌ها، تعرفه‌ها و محدودیت‌ها (مقررات کشور) می‌شود. این یکی از پیچیده‌ترین جنبه‌های کسب‌وکار واردات و صادرات برای یک تاجر بین المللی تازه کار به شمار می‌رود.

ارائه خدمات جهانی عالی به مشتریان

رابطه بین شما و مشتری خارج از کشورتان نباید با فروش تمام شود. به خدمات پس از فروش در کسب‌وکار واردات و صادرات خود به عنوان بخشی از ارائه محصول یا خدمات فکر کنید. اولین قدم این است که از صمیم قلب – چه حضوری، از طریق اسکایپ، از طریق ایمیل یا تلفن – بگویید: “از خرید شما متشکرم!” برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، باید نحوه ارائه خدمات عالی به مشتریان جهانی را بیاموزید.

تبریک می‌گویم! شما به طور رسمی اصول اولیه نحوه ایجاد یک کسب‌وکار واردات و صادرات را آموخته اید. حالا شما آماده‌اید که شروع به کار کنید و دنیا را به بازاری برای تجارت خود تبدیل کنید!