راه اندازی یک تجارت آنلاین

چطور تجارت آنلاین راه اندازی کنیم؟

تاریخ انتشار: 3 اسفند 1400

امروز با وجود پیشرفت تکنولوژی و ظهور ابزارهای آنلاین متنوع راه اندازی یک تجارت آنلاین از هر زمان دیگری ساده‌تر شده است. اگر شما هم مشتاق راه اندازی یک تجارت آنلاین یا راه اندازی یک وبلاگ جدید هستید، اما نمی دانید از کجا شروع کنید با سودا آریا همراه باشید تا در ده مرحله ساده نحوه راه اندازی یک تجارت آنلاین را برایتان شرح دهیم.

ممکن است هدف شما از راه اندازی یک تجارت آنلاین کسب درآمد اضافی و کمکی باشد. شاید هم می‌خواهید به کلی کسب و کار خود را با یک کسب و کار آنلاین جایگزین کنید. در هر دو حالت مطمئن باشید که می‌توانید به سرعت و به راحتی ایده خود را عملی کنید! تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای خودتان یک پایگاه در وب ایجاد کنید، شروع به جذب ترافیک کنید و فروش خود را آغاز کنید.

در ادامه این مقاله به شما می‌گوییم که چطور با پیاده سازی و اجرای 10 مرحله ساده می‌توانید برای راه اندازی یک تجارت آنلاین موفق اقدام کنید.

مرحله اول

یکی از بزرگ‌ترین کلیدهای موفقیت برای راه اندازی یک تجارت آنلاین ، شناخت بازاری است که در آن فعال هستید (یا می‌خواهید در آن حضور داشته باشید).

هرچه بازار خود را بهتر بشناسید، بهتر می‌توانید محصولات و خدمات خود را ارائه کنید. البته برای شروع لازم نیست حتما شناخت تخصصی از بازار مد نظرتان داشته باشید و می‌توانید در طول مسیر یاد بگیرید. اما بهتر است که یک سری اطلاعات پایه داشته باشید و به مرور آن را تکمیل کنید. اگر با یک بازار آشنا نیستید یا مایل به یادگیری در مورد آن نیستید اما می دانید که بازار سودآوری است و تصمیم دارید در آن فعال باشید می‌توانید از یک متخصص کمک بگیرید. این کمک گرفتن می‌تواند در قالب شراکت یا استخدام یا حتی دادن حق‌الزحمه به صورت پروژه‌ای باشد. همه چیز به خود شما بستگی دارد.

در هر صورت، بهتر است به جای تلاش برای اختراع مجدد چرخ، با یک بازار ثابت و سودآور شروع کنید. اگر در یک بازار رقابت زیادی وجود داشته باشد، نشانه این است که در آن بازار پتانسیل سودآوری وجود دارد. اکثر مردم از بازارهای رقابتی دوری می‌کنند اما بازاریابان باتجربه می‌دانند که بازارهای رقابتی جایی هستند که پول در آن وجود دارد! پس شما هم سعی نکنید چرخ را از نو اختراع کنید و برای شروع سراغ بازاری بروید که به وضوح پول و سودآوری قابل توجهی در آن وجود دارد.

مرحله دوم

دومین مرحله برای راه اندازی یک تجارت آنلاین ثبت دامنه است. بعد از اینکه بازاری که می‌خواهید به آن وارد شوید را انتخاب کردید باید برای ثبت دامنه برای سرمایه گذاری آنلاین جدید خود اقدام کنید.

نام دامنه شما آدرس منحصر به فرد شما در اینترنت است و بخشی از مالکیت معنوی شما است( درست مانند یک حق اختراع یا یک علامت تجاری). تعداد زیادی ثبت کننده نام دامنه (شرکت‌هایی که دامنه‌ها را ثبت می‌کنند) به صورت آنلاین وجود دارد که می‌توانید دامنه خود را از آن‌ها خریداری کنید.

مطمئن شوید که دامنه به نام شما ثبت شده باشد. اگر دامنه به نام ثبت کننده‌ها ثبت شده باشد، تغییر به یک هاست دیگر بدون از دست دادن دامنه ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل است که معمولاً توصیه می‌شود نام دامنه خود را از یک شرکت خریداری کنید و هاست خود را از شرکت دیگری بخرید. همچنین، اگر راه اندازی وب سایت خود را به شرکت دیگری برون سپاری می کنید، باید مطمئن شوید که آن شرکت نام دامنه را واقعا خریده و به نام شما ثبت نموده است و نام دامنه متعلق به شرکتی نیست که به آن برون سپاری می‌کنید.

برای ثبت نام دامنه دو راه متداول وجود دارد:

اگر بیشتر به برندسازی شخصی علاقه دارید، می‌توانید از نام خودتان استفاده کنید. اگر هم آن دامنه قبلاً به نام شخص دیگری ثبت شده باشد با اندکی تغییر همچنان می‌توانید از نام خودتان استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر نام شما John Doe است، می‌توانید JohnDoe.com را ثبت کنید. اگر JohnDoe.com قبلاً گرفته شده است و حوزه کاری شما آموزش‌های مربوط به زندگی است، می‌توانید نام خود را با چیزی مانند JohnDoeLifeCoach.com جایگزین کنید.

راه متداول دیگر ثبت نام دامنه‌ای است که توصیفی باشد از محصول یا خدماتی که به بازار ارائه می‌دهید. به عنوان مثال نام دامنه FreeCreditReport.com را در نظر بگیرید. از خود نام کاملاً مشخص است که حوزه فعالیت سایت چیست.

توجه: نکته کلیدی که برای انتخاب نام دامنه آن توجه کنید این است که نام انتخابی شما از نظر تلفظ ، املا و به خاطر سپردن بسیار روان و ساده باشد. همچنین، سعی کنید از نام‌هایی که «بامزه و خلاقانه» هستند که واقعاً ارزش پیشنهادی شما را به بازار توضیح نمی‌دهند، اجتناب کنید.

مرحله سوم

هاست یا میزبان وب شرکتی است که فضایی را در سرورهای خود به شما اجاره می‌دهد تا وب سایت شما را میزبانی کند. این شرکت‌ها معمولاً خدمات ثبت دامنه را نیز ارائه می‌دهند و اغلب آسان‌تر است که هر دو خدمت را از یک شرکت دریافت کنید – اگرچه بسیاری از افراد دامنه خود را از یک شرکت خریداری می‌کنند و هاست را از شرکت دیگر که در بالا دلیل این کار را توضیح دادیم.(یک بار دیگر مرحله دوم راه اندازی یک تجارت آنلاین را بخوانید!)

هاست یا میزبان وب جایی است که شما صفحات وب، تصاویر، فیلم‌ها و غیره را آپلود می‌کنید.

ویژگی‌های میزبان وب مانند ظرفیت ذخیره‌سازی، درصد آپ‌تایم، ایمیل مبتنی بر دامنه و امنیت سرور موارد مهمی هستند که در ارزیابی میزبان وب باید در نظر گرفته شوند. همچنین، توانایی میزبانی وبلاگ، ارائه فرم‌های پاسخ، ابزارهای بازاریابی و ابزارهای تجارت الکترونیک معیارهای مهمی هستند که باید در انتخاب میزبان وب خود در نظر بگیرید.

همچنین، باید مطمئن باشید که میزبان وب شما با وردپرس (معروف‌ترین نرم‌افزار CMS وب‌سایت) سازگاری دارد و امنیت وب‌سایت شما را تامین می‌کند.

یکی دیگر از مهم ترین موارد کلیدی که برای انتخاب هاست باید در نظر بگیرید، دسترسی آسان و دائمی به پشتیبانی ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته مشتری است. به طور کلی، اکثر میزبان‌های وب خدمات، ویژگی‌ها و مزایای یکسانی را ارائه می‌دهند و هزینه همه آن‌ها کم و بیش یکسان است. با این وجود بهتر است سراغ شرکت‌های بزرگ‌تری بروید که می‌توانند در صورت بروز مشکل پشتیبانی ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته به شما ارائه دهد.

.