export/import managers

۹ مهارت کلیدی برای موفقیت به عنوان یک مدیر صادرات/واردات

تاریخ انتشار: 30 آذر 1400

‌مدیران صادرات/واردات برای پیشرفت در کار خود باید ‌مهارت‌‌های مختلفی در زمینه‌‌های مالی، فناوری، ارتباطی و بین فردی کسب کنند. در‌‌این وبلاگ، ما 9 ‌مهارت را در‌‌این زمینه فهرست می‌کنیم. برخی از‌‌این ‌مهارت‌‌ها مختص ‌مدیران صادرات/واردات است، اما برخی دیگر ‌مهارت‌‌هایی هستند که هر فردی که در یک فضای حرف‌های کار می‌کند می‌تواند از آن‌‌ها استفاده کند. اگر مدیر صادرات یا واردات یا تدارکات هستید یا تصمیم دارید در‌‌اینده وارد‌‌این حرفه شوید امیدواریم‌‌این وبلاگ به شما انگیزه دهد تا مجموعه ‌مهارت‌‌های خود را ارتقا دهید و ‌مهارت‌‌های جدیدی بیاموزید.

1. درک امور مالی و بودجه

هر کسی که در حوزه تجارت فعالیت می‌کند باید اطلاعات مالی خوبی داشته باشد زیرا‌‌این کلید موفقیت در مسائل مالی است و‌‌این برای ‌مدیران صادرات/واردات نیز صادق است. در میان سایر ‌مهارت‌های مالی، ‌مدیران صادرات/واردات باید توانایی درک سیستم‌های حسابداری و مشارکت در فرآیند بودجه بندی را داشته باشند.

بودجه‌ اساساً برنامه‌‌ایست که به کسب و کار‌ها در تعیین اهداف و اولویت‌های سال مالی کمک ‌می‌کنند. برخی از مسئولیت‌‌های ‌مدیران صادرات/واردات شامل تهیه پیش‌نویس گزارش‌‌های هزینه‌‌ها، کمک به تعیین بودجه و اطمینان از پایبندی تیم‌‌ها به بودجه‌‌های مصوب است.

‌مهارت‌های مالی به ویژه برای ‌مدیران صادرات/واردات که با مشاغل کوچک کار ‌می‌کنند بسیار ارزشمند است زیرا چنین سازمان‌هایی اغلب با بودجه‌های اندک کار ‌می‌کنند و هرگونه انحراف از بودجه‌ مصوب ‌می‌تواند به کسب و کار آسیب برساند.

2. درک تکنولوژی

فناوری به کسب‌وکار‌های کوچک کمک کرده است تا به طور مؤثری از سرمایه استفاده کنند، خدمات مشتری را بهبود ببخشند، هزینه‌‌ها را با خودکار کردن وظایف معمول، آنلاین کردن اسناد و دسترسی به بازار‌های ‌جهانی به حداقل برسانند.‌‌این امر به‌‌ این سازمان‌ها کمک کرده تا کارآمدتر و رقابتی‌تر شوند. از آنجایی که اختلالات ناشی از همه‌گیری کووید-19، کسب‌وکار‌ها را در سراسر جهان مجبور به استفاده از فناوری یا سرعت بخشی روند تحول دیجیتال کرده است، برای شرکت‌‌های کوچک و متوسط ​​مهم‌تر است که بدانند چگونه از فن‌آوری استفاده کنند در این دنیای در حال تغییر به بقای خود ادامه دهند.

‌مدیران صادرات/واردات باید به ویژه با ابزار‌های فناوری زیر آشنا باشند:

نرم‌افزار مدیریت موجودی:

‌‌این نرم‌افزار به کسب‌وکار‌ها امکان ردیابی سهام، برنامه‌ریزی تولید و خرید و فروش را می‌دهد و از موجودی‌‌های اضافی جلوگیری می‌کند.‌‌این امر به افزایش بهره وری، کارایی، بهبود جریان نقدی و متعاقباً به صرفه جویی در هزینه کمک ‌می‌کند.

ابزار‌های مدیریت پروژه:‌‌

این ابزار‌ها به برنامه ریزی و زمان بندی کار‌های انجام شده، همکاری با همکاران و همچنین مستندسازی و ارزیابی بدون دردسر کمک ‌می‌کنند.

4. ‌مهارت‌های شبکه سازی

یکی از مسئولیت‌‌های یک ‌مدیر صادرات/واردات، تعامل با سهامداران و جمله مشتریان است. این روابط باید حفظ و تقویت شود. امروزه ارتباط با مشتریان با استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بسیار ساده شده است. اکثر‌‌این پلتفرم‌ها به شما اجازه ‌می‌دهند تا به راحتی یک نمایه تجاری‌‌ایجاد کنید که بتوانید از آن برای تعامل با مشتریان استفاده کنید. به همین ترتیب، یک راه موثر برای‌‌ ایجاد شبکه با ذینفعان صنعت، سازمان‌‌های دولتی، شرکت در رویداد‌هایی مانند کنفرانس‌‌ها و نمایشگاه‌‌هایی است که‌‌این نهاد‌ها سازماندهی می‌کنند.پرورش چنین روابطی مزایای مختلفی دارد:

اول: ارتباط خوب با مشتریان کمک می‌کند مشتریان وفادار به دست آورید و راه خوبی برای جذب مشتریان جدید است.

 دوم: اگر در فرآیند صادرات/واردات با مشکل مواجه شوید، ارائه دهندگان خدمات و مقامات دولتی که شخصاً آن‌ها را ‌می‌شناسید ممکن است بتوانند پاسخگوی نیاز‌های شما باشند و مشکل شما را حل کنند.

 سوم: ‌‌این روابط را همیشه به شما کمک می‌کند تا شغل و شهرت خود را به عنوان یک متخصص در تجارت صادرات/واردات بسازید و ارتقا دهید.

 

5. مهارت‌های تحلیلی

تجزیه و تحلیل داده‌ها دارای سه جزء کلیدی است: جمع آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و کسب بینش از داده‌ها. ‌مدیران صادرات/واردات می‌توانند داده‌‌های موجود مشتری مانند آمار فروش را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند تا نیاز‌هایشان را پیش‌بینی کنند. به این ترتیب دقیقاً همان چیزی را که مشتری‌ها به دنبال آن هستند ارائه می‌دهند و فروش را افزایش می‌دهند.

به طور مشابه، تجزیه و تحلیل داده‌های تجاری ‌می‌تواند بینش‌هایی را در مورد تقاضا و عرضه کالا‌ها و خدمات در سراسر جهان به کسب و کار‌ها بدهد.‌‌این بینش ‌می‌تواند تصمیمات مربوط به تولید، تهیه مواد خام از زنجیره‌های تامین ‌جهانی را راهنمایی کند. همچنین می‌تواند به کسب‌وکار‌ها کمک کند تا تصمیم بگیرند کدام بازار‌ها را هدف قرار دهند یا چگونه محصول خود را بهبود بخشند.

6. مسئولیت پذیری و سازگاری

هر دوی‌‌این ‌مهارت‌ها برای ‌مدیران صادرات/واردات برای ضروری و مفید است. مسئولیت‌پذیری در قبال افرادی که تعامل داخلی (مانند اعضای تیم) و خارجی (با مشتریان، فروشندگان و نمایندگان سازمان‌‌های دولتی) با آن‌ها دارید، اعتماد‌‌ایجاد می‌کند. مدیری که سازگاری بالاتری دارد ، برای رویارویی با چالش‌‌هایی که این شغل پراسترس برایش‌ ‌‌ایجاد می‌کند، مجهزتر است.

7. امکان دریافت بازخورد

بیشتر مشاغل برای ارزش بخشیدن به زندگی یک مشتری خاص وجود دارند. بنابراین بازخورد مشتری بسیار مهم است و باید همیشه مورد توجه قرار گیرد. یک ‌مدیر صادرات/واردات از نزدیک با مشتریان کار ‌می‌کند و نه تنها باید توانایی دریافت هر گونه بازخورد مثبت را داشته باشد، بلکه باید بر اساس آن عمل کند. همیشه نگه داشتن مشتری در مرکز توجه، شهرت کسب و کار شما را افزایش ‌می‌دهد و منجر به فروش د‌هان به د‌هان نیز ‌می‌شود که در دراز مدت برای هر تجارتی عالی است.

8. مهارت‌های ارتباطی

یک ‌مدیر صادرات/واردات باید با چندین ذینفع مانند مشتریان، ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل، نمایندگان دولت و غیره سروکار داشته باشد. ارتباط واضح و شفاف برای جلوگیری از هرگونه سوء تفاهم با‌‌ این افراد ضروری است. همیشه اطمینان حاصل کنید که کسانی که با آن‌ها سر و کار دارید به وضوح منظور شما را درک ‌می‌کنند.

9. توانایی کنترل استرس

مدیران صادرات و واردات اغلب در شرایط استرس زا مجبور به تصمیم گیری سریع ‌می‌شوند. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که یک محموله با تأخیر مواجه شده است، محموله آسیب دیده است یا پرداخت‌‌ها طبق برنامه انجام نشده است. همه‌‌این‌ها ‌می‌تواند منجر به استرس زیادی برای شما و مشتری شود و همچنین نیاز به تصمیم گیری سریع در مورد‌‌اینکه چگونه ‌می‌خواهید ادامه دهید. به همین دلیل است که توانایی اتخاذ تصمیمات آرام و سنجیده در بحبوحه بحران، ‌مهارت ارزشمندی برای یک ‌مدیر صادرات/واردات است.

سخن آخر

به یاد داشته باشید که‌‌این فهرست از ‌مهارت‌‌ها و ویژگی‌‌های مطلوبی که ‌مدیران صادرات/واردات باید داشته باشند، فهرست جامعی نیست، بلکه صرفا یک راهنمایی اولیه است برای شما که می‌خواهید سطح خود را ارتقا دهید و شهرت و حرفه خود را به عنوان یک متخصص در صنعت صادرات/واردات بسازید.