هزینه های پنهان زنجیره تامین

در زنجیره تأمین، چه هزینه‌های پنهانی وجود دارد؟

تاریخ انتشار: 24 اسفند 1400

آیا تا کنون عنوان هزینه های پنهان زنجیره تامین به گوشتان خورده؟ زنجیره تامین شما مانند یک ارکستر سمفونی یکپارچه و به هم پیوسته است یا هرکدام از اجزای آن ساز خود را می‌زنند؟

اگر شرکت شما استراتژی زنجیره تامین را طراحی و اجرا نکرده است، پس هر کدام از اجزای زنجیره تامین شما (خرید، منبع یابی، تدارکات، انبارداری، تامین مشتری، برنامه ریزی تولید)  برای خودشان ساز جداگانه‌ای میزنند! در این مثال، “هم نوایی و هماهنگی اجزای مختلف زنجیره تامین در واقع بیشتر با هدف بهینه سازی و کاهش هزینه کالا، بهینه سازی موجودی، و تحویل به موقع و در مجموع کاهش هزینه های پنهان زنجیره تامین صورت می‌گیرد.

در شرایط فعلی تیم خرید شما از تامین کنندگان خرید می‌کند و تیم تدارکات شما همه آن را پیگیری می‌کند و مشتریان شما سفارشات خود را دریافت می‌کنند. به نظر می‌رسد همه چیز در جای خود قرار دارد پس چه ضرورتی دارد که به فکر مدیریت استراتژیک زنجیره تامین باشید؟

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به این سوال اساسی پاسخ دهیم.

زمان و پول

هر حلقه در زنجیره تامین شما برای خود هزینه‌ای جداگانه دارد و زمان می‌برد. و اگر بتوانید زمان انتقال محصولات به مشتریانتان را بهبود ببخشید و هزینه‌های این فرآیند را کاهش دهید به موفقیت در کسب و کارتان نزدیک‌تر خواهید بود.

اما از کجا باید شروع کرد؟ بیایید با این شروع کنیم: زنجیره تامین شما در حال حاضر چقدر برای شما هزینه دارد؟ فهمیدن این موضوع از آنچه در ابتدا به نظر می‌رسد سخت‌تر است. احتمالا علت این سختی عدم آگاهی شما نسبت به هزینه های پنهان زنجیره تامین است. اما نگران نباشید ابتدا کار خود را با بررسی زنجیره تامینی که روی آن کنترل دارید شروع کنید.

هزینه حمل‌ونقل

آیا شما تعیین می‌کنید که تامین کنندگان شما مواد خام و اولیه خود را از چه کسانی بخرند (تامین کنندگان ردیف دوم شما)؟

به خاطر این استدلال، فرض کنید شما کنترلی بر تامین کنندگان سطح دوم خود ندارید. بنابراین هزینه زنجیره تامین شما با قیمت خرید تامین کننده شما شروع می‌شود.

در این مطالعه موردی، شما یک محصول را از تامین کننده خود به قیمت 1 دلار خریداری می کنید. اما این هزینه کل محصول شما نیست.

1 دلار نقطه شروع شما است.

نقطه بعدی: تامین کننده شما کجاست؟ حتی اگر تامین کننده همسایه شما باشد، باز هم انتقال آن محصول 1 دلاری به انبار شما هزینه‌هایی دربردارد!طبیعتا در شرایط واقعی تامین کنندگان شما همسایه نیستند و به احتمال زیاد در کشور دیگری هستند‌. شاید هم حتی در یک نیمکره دیگر!

در این شرایط هزینه جابجایی محصول 1 دلاری شما می‌تواند قابل توجه باشد. و این هزینه جابجایی قابل توجه شامل موارد زیر است:

انتقال محصول به خارج از کارخانه تامین کننده (مثلا با یک کامیون)

انتقال محصول به بندر یا فرودگاه اقیانوس (جایی در انبار حمل و نقل بار )

انتقال محصول به هواپیما یا کشتی و سپس جابجایی آن در سراسر کره زمین (هزینه‌های سوخت را فراموش نکنید!) تا انتقال به کشور شما (هزینه‌های گمرک، تعرفه‌ها و غیره)

و در نهایت رسیدن به شما (مثلا با کامیون)

این هزینه‌های حمل و نقل و جابجایی که در بالا گفتیم بخشی از هزینه‌های پنهان زنجیره تامین محصول شما است.

برخی از بخش‌های مالی دوست دارند آن هزینه‌های حمل و نقل را در بهای تمام شده محصول لحاظ کنند و برخی از بخش‌های مالی آن‌ها را جداگانه حساب می‌کنند، جایی که به حساب دفتر کل غیرمحصولی هزینه می‌شوند.

در هر دو صورت، انتقال آن محصول برای شرکت شما هزینه مالی و زمانی در بردارد.

محصول 1 دلاری شما، زمانی که به انبار شما می‌رسد با اضافه کردن هزینه‌های حمل و نقل و تدارکات، ممکن است بین 1.10 تا 1.50 دلار برای شما هزینه داشته باشد . محصول شما با قیمت 1.25 دلار (به طور متوسط) در انبار شما موجود است.

هزینه بازرسی

یکی دیگر از هزینه های پنهان زنجیره تامین هزینه زمانی ناشی از توقف کالا در طول مسید است. کالای شما قبل از اینکه به دستتان برسد چه مدت برای بازرسی در گمرک یا کشتی خواهد ماند؟ هر روز توقف کالا در طول مسیر برای شما هزینه دارد (هزینه‌های حمل موجودی شامل اجاره انبار/سربار/بیمه است). 

سایر هزینه‌های پنهان زنجیره تامین

پردازش سفارش‌های کاری و سفارش‌های خرید نیز هزینه دارد. این هزینه به طور تخمینی بین 50 تا 250 دلار است. بنابراین احتمالاً ده سنت تا پنجاه سنت دیگر به پایه قیمت 1 دلاری شما (هزینه‌های حمل موجودی، هزینه های مدیریت و غیره) اضافه شده است.

بنابراین، آن قسمت 1 دلاری احتمالاً تا زمانی که آن را از درب به بیرون ارسال می کنید، 2 دلار برای شما تمام می‌شود.

نقش متخصص زنجیره تامین

یک محصول با قیمت اولیه 1 دلار تا زمانی که به دست شما برسد، بسیار بیشتر از 1 دلار هزینه خواهد داشت. یک متخصص زنجیره تامین، زنجیره تامین شما را مطالعه می‌کند و  با کار با تامین کنندگان، ارائه دهندگان حمل و نقل/تدارکات، و تیم‌های موجودی، قیمت تمام شده نهایی محصول را برآورد می‌کند. یک متخصص زنجیره تامین کل فرآیند را می‌بیند و برای کاهش هزینه‌ های پنهان زنجیره تامین در طول مسیر تلاش می‌کند. متخصص زنجیره تامین می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

کاهش قیمت خرید را می توان با مذاکره با تامین کنندگان، تجمیع تقاضا و کار با تیم‌های با کیفیت برای کاهش کل هزینه خرید، انجام داد.

هزینه حمل و نقل و تدارکات نیز قابل مذاکره است.

موجودی‌ها باید کنترل و بهینه شوند (با شمارش چرخه یا موجودی‌های فیزیکی یا هر دو).

متخصصان زنجیره تامین حتی با مشتریان شما کار خواهند کرد تا بار سفارشات را هموار کنند و برنامه ریزی تقاضا را بهینه کنند.

آخرین حوزه‌ای که متخصص زنجیره تامین، برای کاهش هزینه‌ های پنهان زنجیره تامین می ‌تواند روی آن کار کند نیز جریان نقدی است‌.

سخن پایانی

یک زنجیره تامین بهینه، به دست آوردن هر چیزی که مشتریان شما می‌خواهند را در زمانی که آن‌ها می‌خواهند، ممکن می‌کند، تا حد امکان هزینه‌ها را کاهش داده و به حداقل می‌رساند. هزینه های پنهان زنجیره تامین ممکن است در کل زنجیره تامین شما در کمین باشد، اما یک تیم زنجیره تامین استراتژیک می‌تواند اجزای جداگانه زنجیره را گرد هم آورد و یک ارکستر سمفونی هماهنگ را تشکیل دهد که حاصل آن بهینه سازی زنجیره تامین و رسیدن به موفقیت مالی است.