موفقیت در صادرات

ده قدم برای موفقیت در صادرات

تاریخ انتشار: 19 بهمن 1400

1. انتخاب محل فروش

تحقیق وبررسی برای پیدا کردن محل فروش، برای موفقیت در صادرات یک گام حیاتی است! با کمی تحقیق بازارها را شناسایی کنید. ارقام مصرف و واردات محصولات مشابه خودتان و نرخ رشد اقتصادی یک بازار جدید بالقوه را بیابید. به بررسی شرایط جمعیت شناختی، فرهنگی و مذهبی و رقبای بالقوه خود بپردازید.

2. برنامه داشته باشید

یک برنامه خوب برای موفقیت در صادرات باید افراد را در نظر بگیرد. برای شروع بهتر است سوالات زیر از خود بپرسید:

نیروی انسانی

آیا فردی از افراد تیم شما می‌تواند این برنامه را هدایت کند یا نیاز به استخدام نیروی جدید دارید؟

ظرفیت

آیا ظرفیت کافی برای پاسخگویی به تقاضای یک بازار جدید دارید؟ آیا نیاز به افزایش قیمت محصول خود دارید؟

بسته بندی

آیا طراحی بسته بندی شما برای بازار جذاب خواهد بود؟ آیا الزام قانونی برای زدن لیبل متفاوت به محصولات وجود دارد یا نیاز است لیبل‌های خود را ترجمه کنید؟

شناخت

آیا به اندازه کافی بازار جدید را میشناسید؟ آیا برند محصولات شما در بازار جدید شناخته شده است؟

برای پاسخ به این سوال از بازار جدید خود بازدید کنید. محصولات خود را در نمایشگاه‌های تجاری به نمایش بگذارید و مخاطبین جدیدی ایجاد کنید.

3. نحوه عرضه محصول در بازار

به طور معمول شما برای عرضه محصولات خود در بازار جدید می‌توانید یکی از چهار گزینه زیر را انتخاب کنید:

  1. فروش مستقیم
  2. از توزیع کننده استفاده کنید
  3. از یک نماینده فروش استفاده کنید
  4. یک سرمایه گذاری مشترک ایجاد کنید.

برای موفقیت در صادرات و فروش هرچه بهتر محصول در بازار جدید، هر گزینه‌ای را که انتخاب کردید، باید از شفافیت مواردی مانند تحویل و پرداخت اطمینان حاصل کنید و همیشه به یاد داشته باشید که از مالکیت معنوی خود محافظت کنید.

4. به دنبال فرصت باشید

نمایشگاه‌های تجاری یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن فرصت‌ها و کسب موفقیت در صادرات به خارج از کشور است. با خریداران ملاقات کنید و کسب و کار جدیدی ایجاد کنید. در مورد کمک‌های مالی موجود برای پرداخت یارانه هزینه نمایشگاه پرس‌وجو کنید، یا ببینید آیا می توانید هزینه یک غرفه را با کسب و کار دیگری به اشتراک بگذارید و تقسیم کنید تا هزینه سرشکن شود یا خیر.

5. بازاریابی را شروع کنید

تبلیغات و بازاریابی یک گام کلیدی برای موفقیت در صادرات یا به طور کلی هر بازار فروش محصولی است. تبلیغات می‌تواند به شما کمک کند تا در معرض دید قرار بگیرید اما در برخی کشورها تبلیغات ممکن است کار پرهزینه‌ای باشد. مراقب مخاطبان هدف و هزینه در مقابل بازگشت سرمایه باشید. گزینه دیگر ایجاد یک وب سایت با محتوای ترجمه شده مطابق با بازار هدف شما است. سایت‌های رسانه‌های اجتماعی جهانی مانند لینکدین، فیس بوک و توییتر نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا پیام خود را سریع و رایگان تبلیغ کنید. اگرچه راه اندازی این‌ها هیچ هزینه ای ندارد، اما برای به روز نگه داشتن آنها به صرف زمان و هزینه نیاز دارید. از هر سایت یا شبکه‌ای که استفاده می کنید، مطمئن شوید که تمام مواد بازاریابی شما دارای اطلاعات تماس به روز شرکت شما و مسئول فروش صادراتی است.

6. تعهدات مدیریتی و اسناد

برای موفقیت در صادرات تعهدات مدیریت خاصی وجود دارد که باید از ابتدا درست باشد. سفارت کشور شما در کشور مقصد به شما کمک می‌کنند تا شرایط ثبت گمرکی، فرم‌ها و پرداخت‌ها را روشن کنید.

اسناد، قلب صادرات است، بدون آن نه قرارداد، نه حمل و نقل و نه پرداختی وجود ندارد. الزامات از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

7. پول خود را دریافت کنید و بیمه شوید

هنگامی که سفارشات شروع به ورود کرد، باید پول پرداخت شود. از موارد زیر مطمئن شوید:

اینکوترمز

قوانین توافق شده بین المللی که شرایط تحویل کالاهایی را که در آن سوی مرزها مبادله می شوند، تعیین می‌کند. خریدار و فروشنده برای جلوگیری از سوء تفاهم یا اختلاف روی جزئیات شرایط فروش توافق می‌کنند. اینکوترمز مسئولیت هزینه حمل و نقل کالا، بیمه، مالیات یا عوارض، نقاط تحویل، مقصد و مسئولیت کالا را در هر مرحله تعیین می‌کند.

اسناد صادرات

مدارک مناسب برای ورود به بازار را دریافت کنید.

نقل قول‌های کتبی

یک نقل قول کتبی باید جزئیات محصول شما از جمله اندازه و قالب‌های بسته‌بندی، و همچنین هرگونه هزینه اضافی احتمالی برای ارائه برچسب صادراتی و بسته‌بندی را که ممکن است از مشتری دریافت کنید، مشخص کند. تعیین قیمت و شرایط تحویل (اینکوترمز)، تاریخ تخمینی حمل و نقل و شرایط و ضوابط پرداخت برای جلوگیری از هرگونه اختلاف در ادامه حیاتی است. تاخیر، یا عدم پرداخت قبوض یک خطر است و در این مورد بیمه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. هر مشتری جدیدی که درخواست فرمی از اعتبار تجاری دارد، نیاز به بررسی اعتبار دارد. اطمینان حاصل کنید که کالاهای خود را قبل از حمل و نقل بیمه کرده‌اید.

8. ملاحظات حقوقی

برای موفقیت در صادرات به یک کشور جدید، درک محیط قانونی و نظارتی در همه کشورهایی که مایل به صادرات به آن‌ها هستید حیاتی است. مواردی که باید در نظر بگیرید:

آیا گواهی انطباق محصول و پوشش مسئولیت شما در خارج از کشور معتبر است؟

حقوق مالکیت معنوی و علائم تجاری ثبت شده خود را بررسی کنید.

9. لجستیک حمل و نقل

اکنون شما فروش را انجام داده اید و باید کالا را به مقصد مورد نظر ارسال و از آنجا دریافت کنید! از بیمه گرفته تا ترخیص کالا از گمرک و بسته بندی مورد نیاز و روش(های) حمل و نقل ارزان و امن به کمک یک شرکت حمل و نقل حرفه‌ای نیاز خواهید داشت.

10. موفقیت!

تبریک می گویم. اکنون شما با موفقیت به یک صادرکننده بین المللی تبدیل شده‌اید. اما کار در اینجا متوقف نمی‌شود. اکنون باید شانس خود را برای تکرار تجارت افزایش دهید و با یک برند معتبر به یک صادرکننده بین المللی قابل اعتماد تبدیل شوید و موفقیت در صادرات خود را برای مدت طولانی تضمین کنید‌.

نکات مهم در این زمینه عبارتند از:

به طور منظم با مشتریان خود در تماس باشید و برای بهبود پیشنهاد خود بازخورد دریافت کنید.

محصولات خود را به موقع تحویل دهید و مردم را منتظر نگذارید. اگر نمی توان از تاخیرها جلوگیری کرد، مطمئن شوید که زودتر و اغلب با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را در جریان پیشرفت خود قرار دهید.

روی یک کار متوقف نشوید و مراقب سایر مشتریان بالقوه باشید تا بتوانید فروش خود را افزایش دهید. به فعالیت.های تبلیغاتی خود و به بازدید از نمایشگاه‌ها ادامه دهید.

در پایان

اکنون که به موفقیت در صادرات محصولاتتان نزدیک شدید، از همه چیزهایی که آموخته‌اید استفاده کنید و همان‌ها را در بازار جدید دیگری اعمال کنید. کشورهای مجاور یا کشورهایی با ویژگی‌های مشابه را کاوش کنید. شما در حال حاضر درک بسیار خوبی از آنچه برای موفقیت لازم است دارید، بنابراین اکتشاف شما در بازارهای جدید باید سریع‌تر و به طور بالقوه آسان‌تر باشد تا بتوانید به توسعه و رشد خود ادامه دهید.